Er Industri 4.0 en døgnflue eller langvarig trend? En mixed-methods studie av kunnskap, relevans, anvendelse, utfordringer og effekter i norske bedrifter
Abstract
Industri 4.0 er et omtalt tema rundt om i verden og baserer seg på den “fjerde industrielle revolusjonen”. Siden introduksjon av konseptet i Tyskland i 2011 har populariteten vært en stigende trend i utlandet. Konsepter som CPS, stordata, smarte fabrikker, internet of things og kunstig intelligens er konsepter som former I4.0 i sin helhet. I4.0 ble derfor et samlebegrep. Hvorvidt begrepet vil overleve er usikkert, men vi har utført en studie for å undersøke kunnskapsnivået, relevans, anvendelse, utfordringer og effekter av I4.0 i norske bedrifter. De teknologiske verktøyene som inngår i I4.0 konseptet har potensiale til å skape konkurransefortrinn og store endringer i måten norske bedrifter drifter. Vår problemstilling er utformet slik:
“Hva er status når det gjelder kunnskapsnivået og anvendelsen av I4.0 i Norge?”
Denne studien er basert på en “mixed-methods”-tilnærming og bygger på både kvalitativ og kvantitativ forskning. Dataene er hentet gjennom fire dybdeintervjuer og en spørreundersøker til 926 unike epostadresser uavhengig av bedriftsstørrelse, bransjetilhørighet og geografisk plassering. Funnene indikerer at kunnskapsnivået til I4.0 i norske bedrifter varierer, men lav på generell basis. Det fremgår likevel av studien at teknologiske verktøy knyttet til I4.0 benyttes i ulik grad i Norge. Videre indikerer studien på et generelt grunnlag at I4.0 er relevant for norske bedrifter. Funnene indikerer derfor at merkelappen I4.0 ikke er dekkende nok for alle bransjer.