• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og ledelse / siviløkonom
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og ledelse / siviløkonom
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekter av merkerelasjoner og merkekonsept på evaluering av uoverensstemmende merkeutvidelser

Trelease, Cathrine von Ibenfeldt
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2008Trelease.pdf (1.070Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/142105
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i økonomi og ledelse / siviløkonom [269]
Abstract
Avhandlingen utleder seks kategorier av hypoteser, til sammen 30 delhypoteser, som besvarer forskningsspørsmålene. Ut fra validering av avhandlingens begreper må to dimensjoner av merkerelasjon forkastes i forhold til videre analyse, med den konsekvens at ikke alle Fourniers dimensjoner av BRQ blir diskutert. De gjenstående dimensjonene som belyses gjennom analyse er; Lidenskap, Selvbegrepstilknytning, Brand Partner Quality (BPQ) og Nostalgi. Det oppnås støtte for at alle hypotesene, som omfatter de ulike merkerelasjoner, har en positiv effekt på konsumenters evaluering av en uoverensstemmende merkeutvidelse. Derimot er det argumentert i avhandlingen en forventing om at nostalgisk merkerelasjon ikke vil ha noen effekt på konsumenters evaluering av uoverensstemmende merkeutvidelse. Denne hypotesen støttes ikke. Studien fokuserer videre på modererende forhold mellom merkerelasjoner og evaluering av merkeutvidelse - der konsumentens oppfattede merkekonsept, symbolsk vs. funksjonelt, benyttes. Konsumenter i og utenfor merkerelasjon blir stadig eksponert for ulik type markedskommunikasjon, og ut fra studiens eksperiment modererer symbolsk merkekonsept forholdet mellom grad av relasjon og konsumentenes holdninger til en uoverensstemmende merkeutvidelse - på samtlige dimensjoner av merkerelasjon. Det er også signifikante interaksjonseffekter mellom symbolsk merkekonsept og merkerelasjonene lidenskap og BPQ på konsumentenes kjøpsintensjon.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit