• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ekspansjons barrierer

Khan, Shahzad Yousaf; Akhtar, Anam
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2014Khan.pdf (987.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/282218
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom [225]
Abstract
I denne avhandlingen analyserer vi hvilke barrierer små og mellomstore bedrifter opplever når de ekspanderer. Vi har tatt for oss IKT, varehandel og kontor som spesialiseringsområder. Vi fokuserer på hvordan de utvalgte casebedriftene overkommer barrierene og om det er noe likheter eller forskjeller med tanke på valg av inngangsstrategi, bedriftsstørrelse og bransje samt hvordan kapabiliteter blir utnyttet.

Barrierer er motstand man møter i form av statlige reguleringer, konkurrenter, finansielt, distribusjon, nettverk, kultur og markedsføring. Vi har under teorigjennomgangen sett på faktorer som vi mener står sentralt i vår oppgave, som kapabiliteter hvor bedrifter er i stand til å koordinere og utnytte sine øvrige ressurser. Vi har også sett på inngangsstrategiene som er sentrale i denne oppgaven, som allianser hvor samarbeidsforhold mellom (to eller flere) bedrifter med intensjonen om å oppnå gjensidig kompatible mål som ellers ville være vanskelig for enhver å oppnå alene. Oppkjøp hvor kjøp av en organisasjon fra en annen tar kontrollen over selskapet. Den siste inngangsstrategien vi ser på går ut på egenetablering, hvor bedrifter er i bevegelse inn i internasjonale/nasjonale markeder i sin livssyklus. Inngangsstrategi avgjør hvordan man ønsker å inntre i et nytt marked gjennom egenetablering, oppkjøp eller allianse.

Denne avhandlingen er et videre arbeid basert på forprosjektet vårt som ble levert våren 2013 ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold ”Hvordan overvinne ekspansjons barrierer?”. Vi har tatt for oss en bred teorigjennomgang for å besvare på problemstillingen vår og løst disse med kvalitativ forskningsmetode. I denne analysen har vi utført et casestudie hvor vi har gjennomført dybdeintervjuer med 8 personer/bedrifter som har vært direkte tilknyttet ekspansjonsfasen.

I denne avhandlingen har vi kodet empirien etter teorien og deretter systematisk tatt for oss hver kategori for å finne likheter, forskjeller og ulike synspunkter i informantenes svar.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit