Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKhan, Shahzad Yousaf
dc.contributor.authorAkhtar, Anam
dc.date.accessioned2015-04-22T09:13:18Z
dc.date.available2015-04-22T09:13:18Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/282218
dc.description.abstractI denne avhandlingen analyserer vi hvilke barrierer små og mellomstore bedrifter opplever når de ekspanderer. Vi har tatt for oss IKT, varehandel og kontor som spesialiseringsområder. Vi fokuserer på hvordan de utvalgte casebedriftene overkommer barrierene og om det er noe likheter eller forskjeller med tanke på valg av inngangsstrategi, bedriftsstørrelse og bransje samt hvordan kapabiliteter blir utnyttet. Barrierer er motstand man møter i form av statlige reguleringer, konkurrenter, finansielt, distribusjon, nettverk, kultur og markedsføring. Vi har under teorigjennomgangen sett på faktorer som vi mener står sentralt i vår oppgave, som kapabiliteter hvor bedrifter er i stand til å koordinere og utnytte sine øvrige ressurser. Vi har også sett på inngangsstrategiene som er sentrale i denne oppgaven, som allianser hvor samarbeidsforhold mellom (to eller flere) bedrifter med intensjonen om å oppnå gjensidig kompatible mål som ellers ville være vanskelig for enhver å oppnå alene. Oppkjøp hvor kjøp av en organisasjon fra en annen tar kontrollen over selskapet. Den siste inngangsstrategien vi ser på går ut på egenetablering, hvor bedrifter er i bevegelse inn i internasjonale/nasjonale markeder i sin livssyklus. Inngangsstrategi avgjør hvordan man ønsker å inntre i et nytt marked gjennom egenetablering, oppkjøp eller allianse. Denne avhandlingen er et videre arbeid basert på forprosjektet vårt som ble levert våren 2013 ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold ”Hvordan overvinne ekspansjons barrierer?”. Vi har tatt for oss en bred teorigjennomgang for å besvare på problemstillingen vår og løst disse med kvalitativ forskningsmetode. I denne analysen har vi utført et casestudie hvor vi har gjennomført dybdeintervjuer med 8 personer/bedrifter som har vært direkte tilknyttet ekspansjonsfasen. I denne avhandlingen har vi kodet empirien etter teorien og deretter systematisk tatt for oss hver kategori for å finne likheter, forskjeller og ulike synspunkter i informantenes svar.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstudiestrateginb_NO
dc.subjectekspansjonsbarrierernb_NO
dc.subjectekspansjonnb_NO
dc.subjectbarrierernb_NO
dc.subjectinngangsstrategier
dc.subjectsmå og mellomstore bedrifter
dc.subjectegenetablering
dc.titleEkspansjons barrierernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber161nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel