Browsing Master i norskdidaktikk by Title
Now showing items 48-67 of 70
-
Når fast-food og fast-fashion skal redde verden fra klimakrisa. EN multimodal kritisk diskursanalyse om hvordan "MAX" og "H&M" bruker diskursive strategier for å grønnvaske seg i to kommersielle tekster og hvordan dette er relevant for undervisning om kritisk literacy i skolen.
(Master thesis, 2023)Dette er en tekst som utforsker hvordan man rent praktisk kan bruke verktøy fra multimodal kritisk diskursanalyse for å forklare hvordan selskaper grønnvasker seg i markedsføringen sin, mer spesifikt hvilke diskurser om ... -
”Når vi ikkje lenger har nokon til å minne oss på kven vi er, går vi i oppløysing og blir borte” - Om identitet og selvfremstilling i Carl Frode Tillers Innsirkling
(Master thesis, 2017)Tema for denne masteroppgaven er identitet og identitetsutvikling. I denne masteroppgaven gjennomfører jeg en tematisk, litterær analyse av Carl Frode Tillers roman Innsirkling (2007). Hensikten er å undersøke hvilke ... -
Det nordiske enhetsbygget - bestå eller falle? En undersøkelse av nabospråksundervisningen i norsk-, dansk- og svenskfaget på videregående skole "før og nå"
(Master thesis, 2013)Tema i denne avhandlingen er det nordiske perspektivet og nabospråk i norsk-, dansk- og svenskfaget på studieforberedende linje på videregående skole. Hovedfokus i studien er likevel på norskfaget. Hovedformålet har vært ... -
Nynorsk som sidemål. En kartlegging og analyse av feiltyper i elevsvar.
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven har jeg analysert og kartlagt feiltyper i eksamenstekster skrevet på nynorsk av elever fra Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland til avsluttende grunnskoleeksamen. Alle elevtekstene er fra sidemålsdagen, og ... -
Pressekonferansens narrativer
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er narrativer presentert på pressekonferanser i det første koronaåret: 2020. Formålet har vært å undersøke om, hvordan og i hvilken grad den norske befolkningen er blitt presentert for ulike ... -
Redaktør i eget liv. En casestudie av fire VG3-elevers møte med en medietekst «med kritisk blikk».
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven handler om hva elever legger vekt på når de får lese en medietekst med lesebestillingen «les med kritisk blikk» og hvordan lærerstyrte spørsmål kan hjelpe dem å utvikle kritisk literacy. Elever i dag er ... -
«Så jeg vil ikke egentlig kalle det en sakprosatekst» - Fire elevers evne til kritisk literacy i forståelsen av en antisemittisk tekst fra den historiske delen av LNUs sakprosakanon
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om hvordan elever viser kritisk literacy i forståelsen av en historisk saktekst, og hvilke utfordringer de har. Vi opererer i dag med et utvidet sakprosabegrep, hvor mange tekster i denne ... -
#Selfie : Personlige ytringer i det globale rom
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven har jeg utført en analyse av 100 selfier som ble publisert på bildedelingstjenesten Instagram den 17.02.2015. Selfiene består av både bilde og verbaltekst og defineres dermed som sammensatte, eller ... -
Sin fars sønn eller Sandens barn?
(Master thesis, 2017)Masteroppgavens fulle tittel er som følger: «Sin fars sønn» eller «Sandens barn»? En undersøkelse av intertekstuelle referanser og deres betydning i romanen «Sin fars sønn» av den fransk/marokkanske forfatteren Tahar Ben ... -
Skeivt sinne. Fremstillinger av sinne i Bruno Jovanovics roman Etter hvert vil øynene venne seg til mørket (2020) og sinne som litteraturdidaktisk ressurs
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen har som formål å studere hvordan sinne fremstilles i Bruno Jovanovics roman Etter hvert vil øynene venne seg til mørket (2020). Oppgaven peker på at sinne kan forstås som en del av en psykologisk, ... -
Skjønnlitteratur i skolen: Klassisk litteratur i klasserommet
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i skjønnlitteratur i skolen, klassiske verk i klasserommet. I det gamle læreplanverket, L97, var det tydelig fokus på litterære tidsepoker, forfattere og klassisk litteratur. Det var ... -
Skjønnlitterært program - opplevelse eller læring? Sad songs eller textual power? : en undersøkelse av hvordan lærere, elever og læreverk tolker kompetansemålet om skjønnlitterært program på vg3 studieforberedende utdanningsprogram/påbygging til generell studiekompetanse - yrkesfaglige utdanningsprogram
(Master thesis, 2013)“Målet om skjønnlitterært program er slett ikke dumt. Berører egentlig kjernen i faget,” sier en av lærerne i undersøkelsen min. Mange norsklærere blir norsklærere fordi de er glade i å lese skjønnlitteratur. Det er i alle ... -
Skriftlige tilbakemeldinger som tilpasset opplæring i norsk : "Hva er egentlig en metafor? Jeg skjønner ikke hva læreren mener med det"
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke typer skriftlige kommentarer elevene opplever som nyttig og mindre nyttig, og om de bruker kommentarene videre i norskfaget eller andre fag etter den avsluttende teksten. Fokuset ... -
«Skriv en kreativ tekst hvor du…» - En næranalyse av to gode kreative tekster i videregående skole
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven analyserer vi to kreative tekster. Tekstene er skrevet av to elever på Vg3, og er blitt vurdert til karakter seks. Studiens problemstilling lyder som følger: Hva kjennetegner to gode kreative tekster på ... -
Sorte skjermer- norskundervisning i en pandemi. Semistrukturert intervju av fire norsklærere på yrkesfag
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke didaktiske grep informantene benyttet seg av i tiden de var onlinelærer i norsk på yrkesfag, og hvordan det eventuelt endret seg fra praksisen deres i klasserommet. Dette ... -
Stemmer etter Holocaust : en adaptasjonsanalyse av diktet «Dødsfuge» og maleriene Margarete og Sulamith sett i lys av LK20 og norskdidaktikk
(Master thesis, 2021)I oppgaven gjør jeg en adaptasjonsanalyse av diktet «Dødsfuge» av Paul Celan, og maleriene Sulamith og Margarete av Anselm Kiefer, som grunnlag for en didaktisk refleksjon med tanke på elevers arbeid med tekstene. Tematikken ... -
Substantivbøying i to mellomspråkstekster.
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er skrevet innen fagfeltet norsk som andrespråk og omhandler hvilke utfordringer en innlærer står overfor i mellomspråksfasen når innlærerspråket er norsk, og utgangspunktet er henholdsvis vietnamesisk ... -
Tekstens tomme plasser - En studie av 5.klassingers resepsjon av Gro Dahles bildebok Akvarium
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er en studie av seks femteklassingers resepsjon av bildeboken Akvarium, av Gro Dahle. Temaet for oppgaven er komplekse sammensatte tekster, og elevene i prosjektet intervjues ved hjelp av strukturerte ... -
Tv-vignetten i skolen: et analytisk og didaktisk blikk på to utvalgte tv-vignetter
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven tar for seg utvalgte multimodale elementer i to norske tv-vignetter, og drøfter med utgangspunkt i analysene tv-vignettens didaktiske nytte i skolen. Teorigrunnlaget for oppgaven er i hovedsak multimodal ...