Browsing Master i norskdidaktikk by Title
Now showing items 9-28 of 70
-
Elevens tekstmøter med sakprosa og tekstoppgaver i Vg1: Den andre leseopplæringa i videregående skole
(Master thesis, 2015)Oppgava drøfter hva slags lesing og lesediskurser tekstutvalg og tekstoppgaver i fire norsklærebøkers tekstsamlinger på 1.trinn i studieforberedende program fremmer. Lærebøkene er skrevet etter den reviderte utgava av ... -
Elevers møte med ironiske tekster i skolen - En studie av ironisk meningsskaping
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er en studie av ironisk meningsskaping. Den handler om hvordan ironi skjer, og om hva slags verktøy elever i den videregående skole trenger for å kunne forstå ironiske tekster. Forståelse for ironi ses ... -
Elevers tekstlige strategier i møte med uensartede skrivebestillinger : en tekstanalyse av en eksamensoppgave og tre elevtekster
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven kan anses som et kritisk bidrag til diskusjonen omkring overgangen fra sjangrer til skrivehandlinger. Målet med oppgaven er å studere tre elevers tekstlige strategier når de må forholde seg til ... -
En helt vanlig dag på Facebook - En analyse av norske partilederes facebooksider
(Master thesis, 2017)I denne oppgava har jeg analysert de offentlige facebooksidene til åtte norske partiledere på en tilfeldig valgt dato. Facebooksidene består av bilder og verbaltekst og er en sammensatt eller multimodal tekst. Utspill fra ... -
En sosiolingvistisk undersøkelse av språktrekk og språkholdninger blant ungdom i Fredrikstad
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk undersøkelse av Fredrikstad-ungdommens talemål. Oppgaven er en kvantitativ og kvalitativ studie av språktrekk og språkholdninger, og målet har vært å kartlegge i hvilken grad ... -
«Er det no du har lyst til å si som du ikke har fått sagt?» En samtaleanalytisk studie av pre-avslutningssekvenser i muntlig eksamen.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en samtaleanalytisk studie av muntligeksamen i norsk, på 10. trinn og 3. klasse videregående opplæring. Ved å gjøre en samtaleanalytisk studie av videoopptak fra autentiske muntligeksaminasjoner, ... -
Etisk modning i Kerstin Ekmans Löpa varg: En økokritisk analyse
(Master thesis, 2023)I denne mastergradsavhandlingen følger jeg tematikken i Kerstin Ekmans roman Löpa varg (2021), som innebærer at menneskets forhold til ikke-menneskelig natur kommer i forgrunnen. Romanen representerer en flerstemmighet av ... -
Forståingar av nynorsk i lærebøker i norsk for vg2
(Master thesis, 2023)Læreboka er ein viktig ressurs for nynorsk. Denne masteroppgåva undersøkjer gjennom kvantitativ og kvalitativ innhaldsanalyse bruk og omtale av nynorsk i fire lærebøker i norsk for vg2. Alle lærebøkene er fellesutgåver for ... -
Froskeperspektiv på multimodalitet?
(Master thesis, 2018)Problemstillingen for denne undersøkelsen er «Hva sier norskbøker for studieforberedende utdanningsprogram om multimodale tekster, hva sier de om bildet som modalitet og hva sier de om samspill mellom skriftlig verbaltekst ... -
Gjennom ungdommens øyne.
(Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke tolkningpotensialet i bildeboka "Håret til mamma" av Gro Dahle og Svein Nyhus, gjennom min egen tolkning av boka og av ungdomsskoleelevers tolkning av samme bok. Oppgavens ... -
Holdninger til og forståelse av nabospråk : En undersøkelse av holdninger til og forståelse av dansk og svensk gjort ved tre norske ungdomsskoler
(Master thesis, 2014)Tema i denne avhandlingen er tiendeklasseelevers holdninger til og forståelse av nabospråkene dansk og svensk. Utgangspunktet for avhandlingen har vært å finne ut av hvilke holdninger tiendeklassinger ved tre skoler i Norge ... -
Hvem er norskfagets ‘vi’ og ‘dem’ i dagens flerkulturelle klasserom?
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgava tar utgangspunkt i problemstillinga Hvem er det flerkulturelle norskfagets ‘vi’ og ‘dem’ slik de er uttrykt i norsklæreverka for VG1? Jeg har tatt utgangspunkt i følgende kompetansemål for VG1 på ... -
Hvilken plass har det samiske i norskfaget? - En innholdsanalyse som tar i bruk kvalitative og kvantitative metoder for å undersøke omfang og innhold av det samiske i norskfaget i videregående skole
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven handler om hvordan kunnskap om samisk språk, kultur og litteratur er inkludert eller eksludert i norskfaget på videregående skole. Undersøkelsen kombinerer kvalitative og kvantitative metoder. Analysen tar ... -
“Hvis du skulle vært spåmann…” -en samtaleanalytisk studie av spørsmål “uten fasitsvar” i muntlig eksamen i norsk.
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masteroppgaven er interaksjon mellom eksaminator og kandidat i fagsamtalene i muntlig eksamen i norsk. I fagsamtalen er hensikten at kandidaten skal artikulere kunnskap og vise fram sin norskfaglige ... -
"Hvis jeg skal lese en bok..." : analyse av estetiske førstemøter mellom lærebok og elever
(Master thesis, 2013)Daglig opplever jeg som lærer at elever avsier ”dom” allerede ved sitt første møte med lærebøker. Kombinert med økende estetisering i samfunnet og lærebøker som i stor grad er multimodale og stiller store krav til ... -
Hvordan arbeider lærere for å fremme minoritetsspråklige elevers muntlige ferdigheter? En kvalitativ studie av undervisningspraksisen til lærere i en mottaksklasse.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere arbeider, og hvilke didaktiske læringssituasjoner de benytter for å fremme minoritetsspråklige elevers muntlige ferdigheter. Oppgaven setter søkelyset på muntlige ferdigheter ... -
Hvordan fungerer vurderingssamtalen, og hvilke språklige ressurser bruker eksaminator og sensor for å ta over og beholde ordet i vurderingssamtalen? En samtaleanalyse av vurderingssamtaler under muntlig eksamen i norsk.
(Master thesis, 2020)Mastergradsavhandlingen undersøker et utvalg vurderingssamtaler under muntlig eksamen i norsk i tredje klasse på videregående skole. Muntlig eksamen, både selve eksaminasjonen med fagsamtalen, og vurderingssamtalen mellom ... -
«Hvordan synes du selv det gikk?» : En samtaleanalytisk tilnærming til vurderingssamtaler i norsk muntlig
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om vurderingssamtalen i norsk på videregående trinn. Mer spesifikt kartlegges det hvilke samtalestrategier læreren bruker med eleven i den institusjonelle vurderingssamtalen. Oppgaven har tre ... -
"I dag kunne jeg også svare. Sånn som de flinke elevene!" En studie av hvordan to lesetiltak kan øke leseengasjementet hos lesesvake og umotiverte elver ved lesing av fagtekst
(Master thesis, 2022)Resultatene fra PISA 2018 viser at 26 prosent av guttene og 12 prosent av jentene skårer under mestringsnivå 2, som defineres som en nedre grense for den kompetansen i lesing elevene bør ha for å være i stand til å delta ... -
I hvilken grad utfordrer en eksamensoppgave for VG3 elevenes evne til kritisk literacy Kreativitet og ambivalens : analyse av en eksamensoppgave og 12 besvarelser
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven i norskdidaktikk handler om hvordan elever kan utvikle evnen til kritisk literacy i arbeid med sakprosatekster i norskfaget. Sakprosa er våre hverdagstekster, samtidig som sakprosatekster representer ...