Browsing Master i norskdidaktikk by Title
Now showing items 1-20 of 70
-
"Å bidra til å drive samtalen framover ved å ta initiativ"
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en induktiv studie av hva vurderingskriteriet «bidra til å drive samtalen framover ved å ta initiativ», betyr. Vi vet lite om hvordan vurderingskriteriene brukes og tolkes i praksis. -
"Å skrive refleksjonsnotater har hjulpet meg å se skriveprosessen på en annen måte" : om refleksjonsskriving og metakognisjon i skriveopplæringen i norsk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2013)Vurderingsforskriften pålegger alle lærere å gjennomføre egenvurdering som en del av den obligatoriske opplæringen. En måte å gjøre det på, er skriving av refleksjonstekster. Analyseobjektet i denne oppgaven er refleksjonstekster ... -
Baba brus og Klokke som gjør deg til hvem som helst.
(Master thesis, 2017)I denne masteroppgaven analyserer vi 14 reklameplakater produsert av elever på 6. trinn. Reklametekstene består av bilde og verbaltekst, og defineres dermed som multimodale tekster. Etter 7. årstrinn er et av kompetansemålene ... -
Det er typisk norsk å vite hva som er typisk norsk
(Master thesis, 2020)Sammendrag Denne masteroppgava handler om konstruksjonen av norsk virkelighet i to multimodale tekster gitt til eksamen i norsk for minoritetsspråklige med kort botid i Norge, i videregående skole. Tekstene består av ... -
«Det gjorde jeg på min egen tekst også»: Et retorisk blikk på en tiendeklasses bruk av modelltekster i arbeidet med argumenterende skriving
(Master thesis, 2022)Modelltekster har vært et didaktisk middel helt fra antikken og en finner det fortsatt i undervisningen. I denne oppgaven ønsker jeg å bidra til forskningen på modelltekstdidaktikken og elevenes evne til å skrive argumenterende ... -
Diskursanalysens plass i litteraturdidaktikken
(Master thesis, 2021)Med utgangspunkt i kjerneelementene «Tekst i kontekst» og «Kritisk tilnærming til tekst» de nye læreplanene LK20, vil jeg i denne oppgaven gi et bidrag til debatten om hvordan målene skal aktualiseres og konkretiseres i ... -
"Du må være skjerpa og du må gjøre det bra akkurat de tjue minuttene"
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven utforsker hvilket handlingsrom elever opplever at de har på muntlig eksamen i norsk. Ved å analysere autentiske eksamensopptak fra forskningsprosjektet CAiTE og gruppeintervjuer med elever i videregående, ... -
Dybdelæring gjennom utforsking av grammatisk kjønn i talespråk
(Master thesis, 2023)For å finne svar på problemstillingen «Hvilke muligheter gir utforsking av grammatisk kjønn i talespråk for elevers dybdelæring?», fikk jeg med meg 15 elever på vg3 studiespesialisering til å utforske temaet bortfall av ... -
Elevens tekstmøter med sakprosa og tekstoppgaver i Vg1: Den andre leseopplæringa i videregående skole
(Master thesis, 2015)Oppgava drøfter hva slags lesing og lesediskurser tekstutvalg og tekstoppgaver i fire norsklærebøkers tekstsamlinger på 1.trinn i studieforberedende program fremmer. Lærebøkene er skrevet etter den reviderte utgava av ... -
Elevers møte med ironiske tekster i skolen - En studie av ironisk meningsskaping
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er en studie av ironisk meningsskaping. Den handler om hvordan ironi skjer, og om hva slags verktøy elever i den videregående skole trenger for å kunne forstå ironiske tekster. Forståelse for ironi ses ... -
Elevers tekstlige strategier i møte med uensartede skrivebestillinger : en tekstanalyse av en eksamensoppgave og tre elevtekster
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven kan anses som et kritisk bidrag til diskusjonen omkring overgangen fra sjangrer til skrivehandlinger. Målet med oppgaven er å studere tre elevers tekstlige strategier når de må forholde seg til ... -
En helt vanlig dag på Facebook - En analyse av norske partilederes facebooksider
(Master thesis, 2017)I denne oppgava har jeg analysert de offentlige facebooksidene til åtte norske partiledere på en tilfeldig valgt dato. Facebooksidene består av bilder og verbaltekst og er en sammensatt eller multimodal tekst. Utspill fra ... -
En sosiolingvistisk undersøkelse av språktrekk og språkholdninger blant ungdom i Fredrikstad
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk undersøkelse av Fredrikstad-ungdommens talemål. Oppgaven er en kvantitativ og kvalitativ studie av språktrekk og språkholdninger, og målet har vært å kartlegge i hvilken grad ... -
«Er det no du har lyst til å si som du ikke har fått sagt?» En samtaleanalytisk studie av pre-avslutningssekvenser i muntlig eksamen.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en samtaleanalytisk studie av muntligeksamen i norsk, på 10. trinn og 3. klasse videregående opplæring. Ved å gjøre en samtaleanalytisk studie av videoopptak fra autentiske muntligeksaminasjoner, ... -
Etisk modning i Kerstin Ekmans Löpa varg: En økokritisk analyse
(Master thesis, 2023)I denne mastergradsavhandlingen følger jeg tematikken i Kerstin Ekmans roman Löpa varg (2021), som innebærer at menneskets forhold til ikke-menneskelig natur kommer i forgrunnen. Romanen representerer en flerstemmighet av ... -
Forståingar av nynorsk i lærebøker i norsk for vg2
(Master thesis, 2023)Læreboka er ein viktig ressurs for nynorsk. Denne masteroppgåva undersøkjer gjennom kvantitativ og kvalitativ innhaldsanalyse bruk og omtale av nynorsk i fire lærebøker i norsk for vg2. Alle lærebøkene er fellesutgåver for ... -
Froskeperspektiv på multimodalitet?
(Master thesis, 2018)Problemstillingen for denne undersøkelsen er «Hva sier norskbøker for studieforberedende utdanningsprogram om multimodale tekster, hva sier de om bildet som modalitet og hva sier de om samspill mellom skriftlig verbaltekst ... -
Gjennom ungdommens øyne.
(Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke tolkningpotensialet i bildeboka "Håret til mamma" av Gro Dahle og Svein Nyhus, gjennom min egen tolkning av boka og av ungdomsskoleelevers tolkning av samme bok. Oppgavens ... -
Holdninger til og forståelse av nabospråk : En undersøkelse av holdninger til og forståelse av dansk og svensk gjort ved tre norske ungdomsskoler
(Master thesis, 2014)Tema i denne avhandlingen er tiendeklasseelevers holdninger til og forståelse av nabospråkene dansk og svensk. Utgangspunktet for avhandlingen har vært å finne ut av hvilke holdninger tiendeklassinger ved tre skoler i Norge ... -
Hvem er norskfagets ‘vi’ og ‘dem’ i dagens flerkulturelle klasserom?
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgava tar utgangspunkt i problemstillinga Hvem er det flerkulturelle norskfagets ‘vi’ og ‘dem’ slik de er uttrykt i norsklæreverka for VG1? Jeg har tatt utgangspunkt i følgende kompetansemål for VG1 på ...