«Så jeg vil ikke egentlig kalle det en sakprosatekst» - Fire elevers evne til kritisk literacy i forståelsen av en antisemittisk tekst fra den historiske delen av LNUs sakprosakanon
Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan elever viser kritisk literacy i forståelsen av en historisk saktekst, og hvilke utfordringer de har. Vi opererer i dag med et utvidet sakprosabegrep, hvor mange tekster i denne sjangeren kan forstås som språklige representasjoner av ideologi og maktrelasjoner i den virkelige verden. Det å forstå og utfordre disse tekstene krever kritisk literacy, og en slik kritisk tekstforståelse blir fremhevet som en av de viktigste kompetansene for norske elever i fremtidens skole. Betydningen av kritisk literacy ligger til grunn for oppgavens problemstilling: Hvilke utfordringer knyttet til kritisk literacy har et utvalg vg3-elever med høy norskfaglig kompetanse i forståelsen av en antisemittisk tekst fra den historiske delen av LNUs sakprosakanon?
Denne problemstillingen blir besvart ved hjelp av kvalitative metoder på to analysetrinn. På analysetrinn 1 gjennomfører jeg selv en kritisk diskursanalyse av en tekst fra den historiske delen av LNUs sakprosakanon. På analysetrinn 2 analyserer jeg semistrukturerte forskningsintervjuer gjort med fire vg3-elever. Det teoretiske grunnlaget for denne oppgaven er kritisk literacy, kritisk diskursanalyse og sakprosa.
Hovedfunnene i min kritiske diskursanalyse av teksten fra LNUs sakprosakanon er at den utfordrer elevenes evne til kritisk literacy ved de ideologiske og kontekstuelle sammenhengene som preger forfatterens konstruksjoner. I analysen av intervjuene med elevene har jeg løftet fram tre funn som viser hvordan deres forståelse av teksten kan representere utfordringer for evnen til kritisk literacy. For det første er de motvillige til å definere teksten som sakprosa. For det andre har de store utfordringer knyttet til metaforer som et virkemiddel innenfor sakprosa. For det tredje oppfatter de lesere som mer kunnskapsrike og kritiske i dag enn i tekstens samtid. Denne oppgaven indikerer noen sentrale utfordringer knyttet til kritisk literacy også hos elever med høy norskfaglig kompetanse.