Master i norskdidaktikk
Recent Submissions
-
Kritisk lesning av skjønnlitteratur i klasserommet. En kjønnskritisk lesning av Tollak til Ingeborg av Tore Renberg
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å vise hvordan lesing av skjønnlitteratur med kritisk teori kan styrke elevenes kritiske og selvstendige tenkning, og hjelpe dem med å utvikle en mer bevisst og reflektert holdning til ... -
Skeivt sinne. Fremstillinger av sinne i Bruno Jovanovics roman Etter hvert vil øynene venne seg til mørket (2020) og sinne som litteraturdidaktisk ressurs
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen har som formål å studere hvordan sinne fremstilles i Bruno Jovanovics roman Etter hvert vil øynene venne seg til mørket (2020). Oppgaven peker på at sinne kan forstås som en del av en psykologisk, ... -
Etisk modning i Kerstin Ekmans Löpa varg: En økokritisk analyse
(Master thesis, 2023)I denne mastergradsavhandlingen følger jeg tematikken i Kerstin Ekmans roman Löpa varg (2021), som innebærer at menneskets forhold til ikke-menneskelig natur kommer i forgrunnen. Romanen representerer en flerstemmighet av ... -
Når fast-food og fast-fashion skal redde verden fra klimakrisa. EN multimodal kritisk diskursanalyse om hvordan "MAX" og "H&M" bruker diskursive strategier for å grønnvaske seg i to kommersielle tekster og hvordan dette er relevant for undervisning om kritisk literacy i skolen.
(Master thesis, 2023)Dette er en tekst som utforsker hvordan man rent praktisk kan bruke verktøy fra multimodal kritisk diskursanalyse for å forklare hvordan selskaper grønnvasker seg i markedsføringen sin, mer spesifikt hvilke diskurser om ... -
Å finne mening i tilbedelsens rom: En sosialsemiotisk analyse av hellige rom i de abrahamittiske religionene
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Å finne mening i tilbedelsens rom» er en sosialsemiotisk analyse av hellige rom knyttet til de tre abrahamittiske religionene jødedom, kristendom og islam. I et lokalt og globalt perspektiv har religion en ... -
Forståingar av nynorsk i lærebøker i norsk for vg2
(Master thesis, 2023)Læreboka er ein viktig ressurs for nynorsk. Denne masteroppgåva undersøkjer gjennom kvantitativ og kvalitativ innhaldsanalyse bruk og omtale av nynorsk i fire lærebøker i norsk for vg2. Alle lærebøkene er fellesutgåver for ... -
Dybdelæring gjennom utforsking av grammatisk kjønn i talespråk
(Master thesis, 2023)For å finne svar på problemstillingen «Hvilke muligheter gir utforsking av grammatisk kjønn i talespråk for elevers dybdelæring?», fikk jeg med meg 15 elever på vg3 studiespesialisering til å utforske temaet bortfall av ... -
Læreres oppfatning og arbeid med kjerneelementet kritisk tilnærming til tekst
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har hatt som mål å svare på problemstillingen: Hvordan forstår og jobber lærere som underviser i den videregående skole begrepet kritisk lesing og kjerneelementet «kritisk tilnærming til tekst»? ... -
Livets metaforer - Diskursiv metaforanalyse av unges metaforikk om livsmestring i koronaens tid
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvilken forståelse av emner knyttet til livsmestring som kommer til uttrykk gjennom unges metaforikk. Analysematerialet er leserinnlegg i Aftenposten «Si ;D»s julekalendere i år 2019, 2020 og 2021, ... -
Diskursanalysens plass i litteraturdidaktikken
(Master thesis, 2021)Med utgangspunkt i kjerneelementene «Tekst i kontekst» og «Kritisk tilnærming til tekst» de nye læreplanene LK20, vil jeg i denne oppgaven gi et bidrag til debatten om hvordan målene skal aktualiseres og konkretiseres i ... -
Stemmer etter Holocaust : en adaptasjonsanalyse av diktet «Dødsfuge» og maleriene Margarete og Sulamith sett i lys av LK20 og norskdidaktikk
(Master thesis, 2021)I oppgaven gjør jeg en adaptasjonsanalyse av diktet «Dødsfuge» av Paul Celan, og maleriene Sulamith og Margarete av Anselm Kiefer, som grunnlag for en didaktisk refleksjon med tanke på elevers arbeid med tekstene. Tematikken ... -
Skriftlige tilbakemeldinger som tilpasset opplæring i norsk : "Hva er egentlig en metafor? Jeg skjønner ikke hva læreren mener med det"
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke typer skriftlige kommentarer elevene opplever som nyttig og mindre nyttig, og om de bruker kommentarene videre i norskfaget eller andre fag etter den avsluttende teksten. Fokuset ... -
Lesing på skjerm og papir - Med fokus på leseforståelse
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker lesing på skjerm og papir, med fokus på leseforståelse. For å undersøke dette har jeg intervjuet og observert et lite utvalg elever på femte trinn. Totalt var det elleve elever som deltok i ... -
«Det gjorde jeg på min egen tekst også»: Et retorisk blikk på en tiendeklasses bruk av modelltekster i arbeidet med argumenterende skriving
(Master thesis, 2022)Modelltekster har vært et didaktisk middel helt fra antikken og en finner det fortsatt i undervisningen. I denne oppgaven ønsker jeg å bidra til forskningen på modelltekstdidaktikken og elevenes evne til å skrive argumenterende ... -
"Å bidra til å drive samtalen framover ved å ta initiativ"
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en induktiv studie av hva vurderingskriteriet «bidra til å drive samtalen framover ved å ta initiativ», betyr. Vi vet lite om hvordan vurderingskriteriene brukes og tolkes i praksis. -
Pressekonferansens narrativer
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er narrativer presentert på pressekonferanser i det første koronaåret: 2020. Formålet har vært å undersøke om, hvordan og i hvilken grad den norske befolkningen er blitt presentert for ulike ... -
"I dag kunne jeg også svare. Sånn som de flinke elevene!" En studie av hvordan to lesetiltak kan øke leseengasjementet hos lesesvake og umotiverte elver ved lesing av fagtekst
(Master thesis, 2022)Resultatene fra PISA 2018 viser at 26 prosent av guttene og 12 prosent av jentene skårer under mestringsnivå 2, som defineres som en nedre grense for den kompetansen i lesing elevene bør ha for å være i stand til å delta ... -
Vegen til god bokstavkunnskap
(Master thesis, 2022)Temaet i denne masteroppgåva er bokstavinnlæring der føremålet er å rette søkelyset mot korleis lærarar arbeider i bokstavinnlæringa. Problemstillinga som ligg til grunn for studien er «Korleis introduserer og arbeider ... -
"Du må være skjerpa og du må gjøre det bra akkurat de tjue minuttene"
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven utforsker hvilket handlingsrom elever opplever at de har på muntlig eksamen i norsk. Ved å analysere autentiske eksamensopptak fra forskningsprosjektet CAiTE og gruppeintervjuer med elever i videregående, ... -
Sorte skjermer- norskundervisning i en pandemi. Semistrukturert intervju av fire norsklærere på yrkesfag
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke didaktiske grep informantene benyttet seg av i tiden de var onlinelærer i norsk på yrkesfag, og hvordan det eventuelt endret seg fra praksisen deres i klasserommet. Dette ...