• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Blar i Master i norskdidaktikk på utgivelsesdato 
  •   Hjem
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i norskdidaktikk
  • Blar i Master i norskdidaktikk på utgivelsesdato
  •   Hjem
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i norskdidaktikk
  • Blar i Master i norskdidaktikk på utgivelsesdato
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blar i Master i norskdidaktikk på utgivelsesdato

Sorter på:

Rekkefølge:

Resultater:

Viser treff 1-20 av 48

  • Tittel
  • Utgivelsesdato
  • Registreringsdato
  • Forfatter
  • stigende
  • synkende
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Det nordiske enhetsbygget - bestå eller falle? En undersøkelse av nabospråksundervisningen i norsk-, dansk- og svenskfaget på videregående skole "før og nå" 

      Sundby, Anniken Hotvedt (Master thesis, 2013)
      Tema i denne avhandlingen er det nordiske perspektivet og nabospråk i norsk-, dansk- og svenskfaget på studieforberedende linje på videregående skole. Hovedfokus i studien er likevel på norskfaget. Hovedformålet har vært ...
    • "Hvis jeg skal lese en bok..." : analyse av estetiske førstemøter mellom lærebok og elever 

      Feet, Anne Rita (Master thesis, 2013)
      Daglig opplever jeg som lærer at elever avsier ”dom” allerede ved sitt første møte med lærebøker. Kombinert med økende estetisering i samfunnet og lærebøker som i stor grad er multimodale og stiller store krav til ...
    • "Å skrive refleksjonsnotater har hjulpet meg å se skriveprosessen på en annen måte" : om refleksjonsskriving og metakognisjon i skriveopplæringen i norsk på ungdomstrinnet 

      Reffhaug, Marthe Berg (Master thesis, 2013)
      Vurderingsforskriften pålegger alle lærere å gjennomføre egenvurdering som en del av den obligatoriske opplæringen. En måte å gjøre det på, er skriving av refleksjonstekster. Analyseobjektet i denne oppgaven er refleksjonstekster ...
    • Skjønnlitterært program - opplevelse eller læring? Sad songs eller textual power? : en undersøkelse av hvordan lærere, elever og læreverk tolker kompetansemålet om skjønnlitterært program på vg3 studieforberedende utdanningsprogram/påbygging til generell studiekompetanse - yrkesfaglige utdanningsprogram 

      Ødegård, Mette (Master thesis, 2013)
      “Målet om skjønnlitterært program er slett ikke dumt. Berører egentlig kjernen i faget,” sier en av lærerne i undersøkelsen min. Mange norsklærere blir norsklærere fordi de er glade i å lese skjønnlitteratur. Det er i alle ...
    • Nynorsk som hovedmål på en videregående skole : en studie av utdanningspolitiske normtekster og etablert praksis på en randsoneskole 

      Brekke, Lise Lauritzen (Master thesis, 2013)
    • Lærerrollen i fagsamtaler: trening av muntlige ferdigheter i et dialogisk klasserom 

      Buskerud, Simen; Roberg, Karl (Master thesis, 2014)
      Utgangspunktet for denne oppgaven er å undersøke hvordan lærerrollen kan utøves på best mulig måte for at elevene skal kunne trene muntlige ferdigheter i en fagsamtale. For å svare på dette har vi valgt å ta utgangspunkt ...
    • Holdninger til og forståelse av nabospråk : En undersøkelse av holdninger til og forståelse av dansk og svensk gjort ved tre norske ungdomsskoler 

      Olerud, Anna Katrine; Dybvik, Ingrid Marie (Master thesis, 2014)
      Tema i denne avhandlingen er tiendeklasseelevers holdninger til og forståelse av nabospråkene dansk og svensk. Utgangspunktet for avhandlingen har vært å finne ut av hvilke holdninger tiendeklassinger ved tre skoler i Norge ...
    • «Hvordan synes du selv det gikk?» : En samtaleanalytisk tilnærming til vurderingssamtaler i norsk muntlig 

      Skjelberg, Bettina Moe (Master thesis, 2015)
      Denne masteroppgaven handler om vurderingssamtalen i norsk på videregående trinn. Mer spesifikt kartlegges det hvilke samtalestrategier læreren bruker med eleven i den institusjonelle vurderingssamtalen. Oppgaven har tre ...
    • Elevens tekstmøter med sakprosa og tekstoppgaver i Vg1: Den andre leseopplæringa i videregående skole 

      Engebretsen, Tale Birkeland (Master thesis, 2015)
      Oppgava drøfter hva slags lesing og lesediskurser tekstutvalg og tekstoppgaver i fire norsklærebøkers tekstsamlinger på 1.trinn i studieforberedende program fremmer. Lærebøkene er skrevet etter den reviderte utgava av ...
    • I hvilken grad utfordrer en eksamensoppgave for VG3 elevenes evne til kritisk literacy Kreativitet og ambivalens : analyse av en eksamensoppgave og 12 besvarelser 

      Songe-Møller, Rachel Våge (Master thesis, 2016)
      Denne masteroppgaven i norskdidaktikk handler om hvordan elever kan utvikle evnen til kritisk literacy i arbeid med sakprosatekster i norskfaget. Sakprosa er våre hverdagstekster, samtidig som sakprosatekster representer ...
    • Kreativitet og ambivalens : en undersøkelse av variasjoner i vurdering og kjennetegn ved sprikvurderte tekster fra eksamen i norsk hovedmål 2015 

      Krogh, Liv Cathrine (Master thesis, 2016)
      Undersøkelsen av eksamen i norsk hovedmål 2015 er tredelt. For å finne svar på spørsmål om mulig sammenheng mellom sprikvurdering og oppgaveformuleringer, er både eksamensoppgavene med tilhørende eksamensveiledning og ...
    • Elevers tekstlige strategier i møte med uensartede skrivebestillinger : en tekstanalyse av en eksamensoppgave og tre elevtekster 

      Berge, Solveig (Master thesis, 2016)
      Denne masteroppgaven kan anses som et kritisk bidrag til diskusjonen omkring overgangen fra sjangrer til skrivehandlinger. Målet med oppgaven er å studere tre elevers tekstlige strategier når de må forholde seg til ...
    • #Selfie : Personlige ytringer i det globale rom 

      Undrum, Linda Victoria Moland (Master thesis, 2016)
      I denne oppgaven har jeg utført en analyse av 100 selfier som ble publisert på bildedelingstjenesten Instagram den 17.02.2015. Selfiene består av både bilde og verbaltekst og defineres dermed som sammensatte, eller ...
    • “Jeg skjønner meg ikke på damer, jeg” : En undersøkelse av hvordan mannlige og kvinnelige aktører skaper mening i tegneseriene Nemi og Pondus 

      Wollert-Nielsen, Martin (Master thesis, 2016)
      Denne oppgaven tar for seg de norske tegneseriene Nemi og Pondus. Mer spesifikt handler den om hvordan mannlige og kvinnelige karakterer i tegneseriene skaper mening. Målet med oppgaven er å besvare problemstillingen Hvordan ...
    • «Skriv en kreativ tekst hvor du…» - En næranalyse av to gode kreative tekster i videregående skole 

      Luth-Hanssen, Klara M. M.; Tangen, Linea (Master thesis, 2016)
      I denne oppgaven analyserer vi to kreative tekster. Tekstene er skrevet av to elever på Vg3, og er blitt vurdert til karakter seks. Studiens problemstilling lyder som følger: Hva kjennetegner to gode kreative tekster på ...
    • Kan nok, men vil lære mer - En undersøkelse om undervisningspraksis og kompetanse i muntlighet og argumentasjon hos norsklærere på ungdomstrinnet i Vestfold fylke 

      Beilegaard, Silje Stokke (Master thesis, 2016)
      Temaet for denne oppgaven er undervisning i muntlighet i norskfaget på ungdomstrinnet, mer eksplisitt, undervisning i muntlig kommunikasjon og argumentasjon. Bakgrunnen for valg av tema, er tanken om at arbeid med muntlig ...
    • En sosiolingvistisk undersøkelse av språktrekk og språkholdninger blant ungdom i Fredrikstad 

      Mathisen, Mona (Master thesis, 2016)
      Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk undersøkelse av Fredrikstad-ungdommens talemål. Oppgaven er en kvantitativ og kvalitativ studie av språktrekk og språkholdninger, og målet har vært å kartlegge i hvilken grad ...
    • Tekstens tomme plasser - En studie av 5.klassingers resepsjon av Gro Dahles bildebok Akvarium 

      Nilsen, Anette Mohn (Master thesis, 2017)
      Denne masteroppgaven er en studie av seks femteklassingers resepsjon av bildeboken Akvarium, av Gro Dahle. Temaet for oppgaven er komplekse sammensatte tekster, og elevene i prosjektet intervjues ved hjelp av strukturerte ...
    • Elevers møte med ironiske tekster i skolen - En studie av ironisk meningsskaping 

      Haga, Jorunn (Master thesis, 2017)
      Denne masteroppgaven er en studie av ironisk meningsskaping. Den handler om hvordan ironi skjer, og om hva slags verktøy elever i den videregående skole trenger for å kunne forstå ironiske tekster. Forståelse for ironi ses ...
    • Sin fars sønn eller Sandens barn? 

      Elmrani, Rita J. (Master thesis, 2017)
      Masteroppgavens fulle tittel er som følger: «Sin fars sønn» eller «Sandens barn»? En undersøkelse av intertekstuelle referanser og deres betydning i romanen «Sin fars sønn» av den fransk/marokkanske forfatteren Tahar Ben ...

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit
       

       

      Bla i

      Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

      Min side

      Logg inn

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit