Lærerrollen i fagsamtaler: trening av muntlige ferdigheter i et dialogisk klasserom
Abstract
Utgangspunktet for denne oppgaven er å undersøke hvordan lærerrollen kan utøves på best mulig måte for at elevene skal kunne trene muntlige ferdigheter i en fagsamtale. For å svare på dette har vi valgt å ta utgangspunkt i en kvalitativ metode hvor vi gjennomførte 15 fagsamtaler i en 8. klasse. Fagsamtalene ble ledet, filmet og observert av oss. Gjennom analysen av dette materialet har vi støttet oss på teorier om et sosiokulturelt læringsperspektiv, dialogisme, muntlighetshistorikk og vurdering av muntlighet. Vi har konsentrert oss om det dialogiske klasserommet, samtalestrukturer, spørsmålskategorier og tilbakemeldinger, modellering og fagsamtalen som begrep og didaktisk metode.
Vi har trukket frem tre ulike sider ved lærerens rolle i fagsamtalen; lærerens modellering av muntlige ferdigheter og strategier, lærerens spørsmålsstilling og lærerens tilbakemeldinger til elevene underveis i samtalen. Vi fant at kunnskap om alle disse faktorene er viktig for å lykkes med fagsamtalen. Samtidig fant vi at det er vanskelig å finne balansegangen mellom å være leder av samtalen, og samtidig være usynlig. Likevel er dette selve nøkkelen for å trene elevenes muntlige ferdigheter på best mulig måte. Læreren skal motivere og engasjere, og skape en flerstemmig dialog hvor terskelen for deltakelse er lav. Samtidig bør han legge til rette for en samtale der han er så lite aktiv i dialogen som mulig, og heller gi elevene mye taletid hvor de kan diskutere og reflektere i fellesskap. Funnene våre indikerer at læreren kontinuerlig må kunne vurdere samtalens kvalitet i form av i hvilken grad den gir faglig utbytte og trener muntlige ferdigheter. Han må også være i stand til å bryte inn i samtalen der han vurderer det som nødvendig for å justere samtalens retning og samtidig skape muligheter for å inkludere flere elever.