"Du må være skjerpa og du må gjøre det bra akkurat de tjue minuttene"
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005168Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker hvilket handlingsrom elever opplever at de har på muntlig eksamen i norsk. Ved å analysere autentiske eksamensopptak fra forskningsprosjektet CAiTE og gruppeintervjuer med elever i videregående, utforsker masteroppgaven hva slags bevissthet elever har om bruk av norskfaglig kompetanse i eksamenssituasjonen. Problemstillingen er todelt:
«Hva forteller vg3-elever sine vurderinger av tre eksamensspørsmål om deres eksamensliteracy i fagsamtalen, og i hvilken grad sier deres vurderinger noe om muligheter og begrensninger på muntlig eksamen?».
Masteroppgaven konkluderer med at det er spilleregler i fagsamtalen på muntlig eksamen i norsk, som gir elever muligheter og begrensninger når de skal vise sin norskfaglige kompetanse. Økt bevissthet om mekanismene i eksamenskonteksten, kan øke elevene sin eksamensliteracy.