dc.contributor.advisor | Solem, Marit Skarbø | |
dc.contributor.author | Nordli, Lars Magne | |
dc.date.accessioned | 2022-07-13T16:41:25Z | |
dc.date.available | 2022-07-13T16:41:25Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6599465:50507780 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3005168 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven utforsker hvilket handlingsrom elever opplever at de har på muntlig eksamen i norsk. Ved å analysere autentiske eksamensopptak fra forskningsprosjektet CAiTE og gruppeintervjuer med elever i videregående, utforsker masteroppgaven hva slags bevissthet elever har om bruk av norskfaglig kompetanse i eksamenssituasjonen. Problemstillingen er todelt:
«Hva forteller vg3-elever sine vurderinger av tre eksamensspørsmål om deres eksamensliteracy i fagsamtalen, og i hvilken grad sier deres vurderinger noe om muligheter og begrensninger på muntlig eksamen?».
Masteroppgaven konkluderer med at det er spilleregler i fagsamtalen på muntlig eksamen i norsk, som gir elever muligheter og begrensninger når de skal vise sin norskfaglige kompetanse. Økt bevissthet om mekanismene i eksamenskonteksten, kan øke elevene sin eksamensliteracy. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | "Du må være skjerpa og du må gjøre det bra akkurat de tjue minuttene" | |
dc.type | Master thesis | |