Show simple item record

dc.contributor.advisorSolem, Marit Skarbø
dc.contributor.authorNordli, Lars Magne
dc.date.accessioned2022-07-13T16:41:25Z
dc.date.available2022-07-13T16:41:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6599465:50507780
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005168
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker hvilket handlingsrom elever opplever at de har på muntlig eksamen i norsk. Ved å analysere autentiske eksamensopptak fra forskningsprosjektet CAiTE og gruppeintervjuer med elever i videregående, utforsker masteroppgaven hva slags bevissthet elever har om bruk av norskfaglig kompetanse i eksamenssituasjonen. Problemstillingen er todelt: «Hva forteller vg3-elever sine vurderinger av tre eksamensspørsmål om deres eksamensliteracy i fagsamtalen, og i hvilken grad sier deres vurderinger noe om muligheter og begrensninger på muntlig eksamen?». Masteroppgaven konkluderer med at det er spilleregler i fagsamtalen på muntlig eksamen i norsk, som gir elever muligheter og begrensninger når de skal vise sin norskfaglige kompetanse. Økt bevissthet om mekanismene i eksamenskonteksten, kan øke elevene sin eksamensliteracy.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Du må være skjerpa og du må gjøre det bra akkurat de tjue minuttene"
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record