Kritisk lesning av skjønnlitteratur i klasserommet. En kjønnskritisk lesning av Tollak til Ingeborg av Tore Renberg
Abstract
Denne masteroppgaven har som formål å vise hvordan lesing av skjønnlitteratur med kritisk teori kan styrke elevenes kritiske og selvstendige tenkning, og hjelpe dem med å utvikle en mer bevisst og reflektert holdning til samfunnets utfordringer. I klasserommet kan skjønnlitteraturen by på et rammeverk for å analysere fenomener i egen samtid – som for eksempel maskulinitetsidealer i sosiale medier eller utenforskap og levekår blant menn.
I romanen Tollak til Ingeborg utforsker Tore Renberg (2020) samtida som en brytningstid der tradisjonelle roller og verdier kan oppleves som trua av mer liberale samfunnsforandringer. Ved hjelp av maskulinitetsteori fra R. W. Connell og språkteori fra Mikhail Bakhtin som analyseverktøy viser jeg gjennom kritisk analyse hvordan maskulinitet konstrueres gjennom hovedpersonen Tollak i romanen. I vitalismens ideologiske bakgrunn finner jeg en forståelsesramme for hvilken type mann Tollak kan representere, og hvilke slike tendenser vi kan finne igjen i vår egen samtid. Jeg diskuterer også romanens subjektive relevans i klasserommet inn i en større diskurs om mannsrolla i dagens samfunn. -