Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyhr, Annika Bøstein
dc.contributor.authorLøvås, Solveig Ingrid
dc.date.accessioned2024-02-03T17:41:39Z
dc.date.available2024-02-03T17:41:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6963329:56426493
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115399
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å vise hvordan lesing av skjønnlitteratur med kritisk teori kan styrke elevenes kritiske og selvstendige tenkning, og hjelpe dem med å utvikle en mer bevisst og reflektert holdning til samfunnets utfordringer. I klasserommet kan skjønnlitteraturen by på et rammeverk for å analysere fenomener i egen samtid – som for eksempel maskulinitetsidealer i sosiale medier eller utenforskap og levekår blant menn. I romanen Tollak til Ingeborg utforsker Tore Renberg (2020) samtida som en brytningstid der tradisjonelle roller og verdier kan oppleves som trua av mer liberale samfunnsforandringer. Ved hjelp av maskulinitetsteori fra R. W. Connell og språkteori fra Mikhail Bakhtin som analyseverktøy viser jeg gjennom kritisk analyse hvordan maskulinitet konstrueres gjennom hovedpersonen Tollak i romanen. I vitalismens ideologiske bakgrunn finner jeg en forståelsesramme for hvilken type mann Tollak kan representere, og hvilke slike tendenser vi kan finne igjen i vår egen samtid. Jeg diskuterer også romanens subjektive relevans i klasserommet inn i en større diskurs om mannsrolla i dagens samfunn.
dc.description.abstract-
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKritisk lesning av skjønnlitteratur i klasserommet. En kjønnskritisk lesning av Tollak til Ingeborg av Tore Renberg
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel