Browsing Master i norskdidaktikk by Title
Now showing items 31-50 of 70
-
Kan nok, men vil lære mer - En undersøkelse om undervisningspraksis og kompetanse i muntlighet og argumentasjon hos norsklærere på ungdomstrinnet i Vestfold fylke
(Master thesis, 2016)Temaet for denne oppgaven er undervisning i muntlighet i norskfaget på ungdomstrinnet, mer eksplisitt, undervisning i muntlig kommunikasjon og argumentasjon. Bakgrunnen for valg av tema, er tanken om at arbeid med muntlig ... -
Kreativitet og ambivalens : en undersøkelse av variasjoner i vurdering og kjennetegn ved sprikvurderte tekster fra eksamen i norsk hovedmål 2015
(Master thesis, 2016)Undersøkelsen av eksamen i norsk hovedmål 2015 er tredelt. For å finne svar på spørsmål om mulig sammenheng mellom sprikvurdering og oppgaveformuleringer, er både eksamensoppgavene med tilhørende eksamensveiledning og ... -
Kritisk lesing av innholdsreklame på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2020)Problemstillingen i denne masteroppgaven i norskdidaktikk er: Hvordan kan innholdsreklame være egnet for arbeid med kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen? Kritisk tilnærming til tekst er et av kjerneelementene i ... -
Kritisk lesing av multiple tekster i klasserommet: en kvalitativ studie av hvordan Vg2-elever nærleser flere tekster etter Swärds lesemodell i norskfaget
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan elever leser multiple tekster kritisk i norskfaget. Forskning på elevers forståelse av multiple tekster har i hovedsak omfattet fagene samfunnsfag og historie. Innenfor norskfaget ... -
Kritisk lesning av skjønnlitteratur i klasserommet. En kjønnskritisk lesning av Tollak til Ingeborg av Tore Renberg
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å vise hvordan lesing av skjønnlitteratur med kritisk teori kan styrke elevenes kritiske og selvstendige tenkning, og hjelpe dem med å utvikle en mer bevisst og reflektert holdning til ... -
Kritisk literacy i norskfaget
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgava handler om hvordan lærere kan tilrettelegge undervisning som styrker ungdomsskoleelevers kompetanse i kritisk lesing. Kritisk tenking og refleksjon blir løfta fram som noe av det viktigste norske elever ... -
Kritisk literacy i norskfaget.
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan kritisk literacy er framstilt i læreverk. Kritisk literacy er et aktuelt tema i gjeldende læreplan og i fagfornyelsen, og det er sentralt at elevene får opplæring i kritisk literacy ... -
Kunsten å skjønne tegninga - En studie av visuelle fortelleteknikker i et utvalg modernistiske bildebøker
(Master thesis, 2017)Utgangspunktet for oppgaven er visuell grammatikk og bildebokteori. Tradisjonelt blir det visuelle uttrykket i bildebøker vurdert i sin interaksjon med ikonotekstens bestanddeler, verbaltekst og mottaker, men i denne ... -
Lesing på skjerm og papir - Med fokus på leseforståelse
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker lesing på skjerm og papir, med fokus på leseforståelse. For å undersøke dette har jeg intervjuet og observert et lite utvalg elever på femte trinn. Totalt var det elleve elever som deltok i ... -
«Litteratur er liksom livet» - En kvalitativ undersøkelse av skjønnlitteraturens rolle i norskfaget.
(Master thesis, 2017)Skjønnlitteraturens rolle i skolen har i den senere tid blitt et mye omdiskutert tema. Forskning viser at med den nye revideringen fra 2013 blir norskfaget sett på som et språk- og kommunikasjonsfag der elevens lese- og ... -
Livets metaforer - Diskursiv metaforanalyse av unges metaforikk om livsmestring i koronaens tid
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvilken forståelse av emner knyttet til livsmestring som kommer til uttrykk gjennom unges metaforikk. Analysematerialet er leserinnlegg i Aftenposten «Si ;D»s julekalendere i år 2019, 2020 og 2021, ... -
Læreres oppfatning og arbeid med kjerneelementet kritisk tilnærming til tekst
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har hatt som mål å svare på problemstillingen: Hvordan forstår og jobber lærere som underviser i den videregående skole begrepet kritisk lesing og kjerneelementet «kritisk tilnærming til tekst»? ... -
Lærerrollen i fagsamtaler: trening av muntlige ferdigheter i et dialogisk klasserom
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for denne oppgaven er å undersøke hvordan lærerrollen kan utøves på best mulig måte for at elevene skal kunne trene muntlige ferdigheter i en fagsamtale. For å svare på dette har vi valgt å ta utgangspunkt ... -
Makt på 280 tegn.
(Master thesis, 2019)I denne oppgava analyserer og sammenlikner jeg debatten i fire utvalgte debatt-tråder fra Twitter i uke 47 2018, og med utgangspunkt i emneknaggene likestilling, abortloven, klima og bompenger. Overordna har jeg en ... -
Med leser og tekst i fokus.
(Master thesis, 2018)Forskning på elevers lesning av skjønnlitteratur de siste årene viser noen gjennomgående tendenser. Elevene leser mindre skjønnlitteratur, og de benytter seg helst av hverdagsspråket sitt i samtaler om litteratur (Molloy, ... -
Med Peer Gynt på vandring i litteraturdidaktikkens periferi.
(Master thesis, 2018) -
Nå når du sier det - samtale utvikler ny kunnskap; En kvalitativ undersøkelse av fem ungdommers forståelse av fiksjon og iscenesettelse i virkelighetsrepresentasjoner som SKAM, Paradise Hotel og bloggen Sophie Elise
(Master thesis, 2017)Denne studien dreier seg om hvordan ungdom forstår fiksjon og iscenesettelse i virkelighetsrepresentasjoner som SKAM, Paradise Hotel og bloggen Sophie Elise. Innsikten og kunnskapen som kommer frem i studien er et bidrag ... -
Når fast-food og fast-fashion skal redde verden fra klimakrisa. EN multimodal kritisk diskursanalyse om hvordan "MAX" og "H&M" bruker diskursive strategier for å grønnvaske seg i to kommersielle tekster og hvordan dette er relevant for undervisning om kritisk literacy i skolen.
(Master thesis, 2023)Dette er en tekst som utforsker hvordan man rent praktisk kan bruke verktøy fra multimodal kritisk diskursanalyse for å forklare hvordan selskaper grønnvasker seg i markedsføringen sin, mer spesifikt hvilke diskurser om ... -
”Når vi ikkje lenger har nokon til å minne oss på kven vi er, går vi i oppløysing og blir borte” - Om identitet og selvfremstilling i Carl Frode Tillers Innsirkling
(Master thesis, 2017)Tema for denne masteroppgaven er identitet og identitetsutvikling. I denne masteroppgaven gjennomfører jeg en tematisk, litterær analyse av Carl Frode Tillers roman Innsirkling (2007). Hensikten er å undersøke hvilke ... -
Det nordiske enhetsbygget - bestå eller falle? En undersøkelse av nabospråksundervisningen i norsk-, dansk- og svenskfaget på videregående skole "før og nå"
(Master thesis, 2013)Tema i denne avhandlingen er det nordiske perspektivet og nabospråk i norsk-, dansk- og svenskfaget på studieforberedende linje på videregående skole. Hovedfokus i studien er likevel på norskfaget. Hovedformålet har vært ...