Blar i Master i norskdidaktikk på tittel
Viser treff 27-46 av 70
-
"I dag kunne jeg også svare. Sånn som de flinke elevene!" En studie av hvordan to lesetiltak kan øke leseengasjementet hos lesesvake og umotiverte elver ved lesing av fagtekst
(Master thesis, 2022)Resultatene fra PISA 2018 viser at 26 prosent av guttene og 12 prosent av jentene skårer under mestringsnivå 2, som defineres som en nedre grense for den kompetansen i lesing elevene bør ha for å være i stand til å delta ... -
I hvilken grad utfordrer en eksamensoppgave for VG3 elevenes evne til kritisk literacy Kreativitet og ambivalens : analyse av en eksamensoppgave og 12 besvarelser
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven i norskdidaktikk handler om hvordan elever kan utvikle evnen til kritisk literacy i arbeid med sakprosatekster i norskfaget. Sakprosa er våre hverdagstekster, samtidig som sakprosatekster representer ... -
Indre og ytre forbindelser til litteratur.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker interart som begrep og som grunnlag for litteraturdidaktikk. Problemstillingen for oppgaven er todelt: Hvordan kan begrepet «interart» forstås? Og på hvilken måte kan det brukes i en ... -
“Jeg skjønner meg ikke på damer, jeg” : En undersøkelse av hvordan mannlige og kvinnelige aktører skaper mening i tegneseriene Nemi og Pondus
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven tar for seg de norske tegneseriene Nemi og Pondus. Mer spesifikt handler den om hvordan mannlige og kvinnelige karakterer i tegneseriene skaper mening. Målet med oppgaven er å besvare problemstillingen Hvordan ... -
Kan nok, men vil lære mer - En undersøkelse om undervisningspraksis og kompetanse i muntlighet og argumentasjon hos norsklærere på ungdomstrinnet i Vestfold fylke
(Master thesis, 2016)Temaet for denne oppgaven er undervisning i muntlighet i norskfaget på ungdomstrinnet, mer eksplisitt, undervisning i muntlig kommunikasjon og argumentasjon. Bakgrunnen for valg av tema, er tanken om at arbeid med muntlig ... -
Kreativitet og ambivalens : en undersøkelse av variasjoner i vurdering og kjennetegn ved sprikvurderte tekster fra eksamen i norsk hovedmål 2015
(Master thesis, 2016)Undersøkelsen av eksamen i norsk hovedmål 2015 er tredelt. For å finne svar på spørsmål om mulig sammenheng mellom sprikvurdering og oppgaveformuleringer, er både eksamensoppgavene med tilhørende eksamensveiledning og ... -
Kritisk lesing av innholdsreklame på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2020)Problemstillingen i denne masteroppgaven i norskdidaktikk er: Hvordan kan innholdsreklame være egnet for arbeid med kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen? Kritisk tilnærming til tekst er et av kjerneelementene i ... -
Kritisk lesing av multiple tekster i klasserommet: en kvalitativ studie av hvordan Vg2-elever nærleser flere tekster etter Swärds lesemodell i norskfaget
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan elever leser multiple tekster kritisk i norskfaget. Forskning på elevers forståelse av multiple tekster har i hovedsak omfattet fagene samfunnsfag og historie. Innenfor norskfaget ... -
Kritisk lesning av skjønnlitteratur i klasserommet. En kjønnskritisk lesning av Tollak til Ingeborg av Tore Renberg
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å vise hvordan lesing av skjønnlitteratur med kritisk teori kan styrke elevenes kritiske og selvstendige tenkning, og hjelpe dem med å utvikle en mer bevisst og reflektert holdning til ... -
Kritisk literacy i norskfaget
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgava handler om hvordan lærere kan tilrettelegge undervisning som styrker ungdomsskoleelevers kompetanse i kritisk lesing. Kritisk tenking og refleksjon blir løfta fram som noe av det viktigste norske elever ... -
Kritisk literacy i norskfaget.
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan kritisk literacy er framstilt i læreverk. Kritisk literacy er et aktuelt tema i gjeldende læreplan og i fagfornyelsen, og det er sentralt at elevene får opplæring i kritisk literacy ... -
Kunsten å skjønne tegninga - En studie av visuelle fortelleteknikker i et utvalg modernistiske bildebøker
(Master thesis, 2017)Utgangspunktet for oppgaven er visuell grammatikk og bildebokteori. Tradisjonelt blir det visuelle uttrykket i bildebøker vurdert i sin interaksjon med ikonotekstens bestanddeler, verbaltekst og mottaker, men i denne ... -
Lesing på skjerm og papir - Med fokus på leseforståelse
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker lesing på skjerm og papir, med fokus på leseforståelse. For å undersøke dette har jeg intervjuet og observert et lite utvalg elever på femte trinn. Totalt var det elleve elever som deltok i ... -
«Litteratur er liksom livet» - En kvalitativ undersøkelse av skjønnlitteraturens rolle i norskfaget.
(Master thesis, 2017)Skjønnlitteraturens rolle i skolen har i den senere tid blitt et mye omdiskutert tema. Forskning viser at med den nye revideringen fra 2013 blir norskfaget sett på som et språk- og kommunikasjonsfag der elevens lese- og ... -
Livets metaforer - Diskursiv metaforanalyse av unges metaforikk om livsmestring i koronaens tid
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvilken forståelse av emner knyttet til livsmestring som kommer til uttrykk gjennom unges metaforikk. Analysematerialet er leserinnlegg i Aftenposten «Si ;D»s julekalendere i år 2019, 2020 og 2021, ... -
Læreres oppfatning og arbeid med kjerneelementet kritisk tilnærming til tekst
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har hatt som mål å svare på problemstillingen: Hvordan forstår og jobber lærere som underviser i den videregående skole begrepet kritisk lesing og kjerneelementet «kritisk tilnærming til tekst»? ... -
Lærerrollen i fagsamtaler: trening av muntlige ferdigheter i et dialogisk klasserom
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for denne oppgaven er å undersøke hvordan lærerrollen kan utøves på best mulig måte for at elevene skal kunne trene muntlige ferdigheter i en fagsamtale. For å svare på dette har vi valgt å ta utgangspunkt ... -
Makt på 280 tegn.
(Master thesis, 2019)I denne oppgava analyserer og sammenlikner jeg debatten i fire utvalgte debatt-tråder fra Twitter i uke 47 2018, og med utgangspunkt i emneknaggene likestilling, abortloven, klima og bompenger. Overordna har jeg en ... -
Med leser og tekst i fokus.
(Master thesis, 2018)Forskning på elevers lesning av skjønnlitteratur de siste årene viser noen gjennomgående tendenser. Elevene leser mindre skjønnlitteratur, og de benytter seg helst av hverdagsspråket sitt i samtaler om litteratur (Molloy, ... -
Med Peer Gynt på vandring i litteraturdidaktikkens periferi.
(Master thesis, 2018)