Tv-vignetten i skolen: et analytisk og didaktisk blikk på to utvalgte tv-vignetter
Abstract
Denne oppgaven tar for seg utvalgte multimodale elementer i to norske tv-vignetter, og drøfter med utgangspunkt i analysene tv-vignettens didaktiske nytte i skolen. Teorigrunnlaget for oppgaven er i hovedsak multimodal sosialsemiotisk teori. Den sosialsemiotiske teorien blir også supplert med perspektiver fra musikk-, tv- og filmvitenskap. Motivasjonen og bakgrunnen for oppgaven er et ønske om å forske på et felt som det er lite kunnskap om, og den bygger også på en mistanke om at tv-vignetter har et uutnyttet didaktisk potensial i skolen. Et av de sentrale funnene i analysen er settingens betydning i de to utvalgte vignettene. Settingen i vignettene har en sentral funksjon i å skape forventninger om innholdet i serien hos tv-seeren. Jeg har også gjort interessante funn når det gjelder representasjonen av hovedpersonene i seriene. I Skam, den første analysevignetten, fokuserer skaperne av vignetten på hovedpersonens tilstand gjennom en konseptuell representasjon. Den andre vignetten, hentet fra NRK-serien Kampen om tungtvannet, fokuserer i større grad på hva personene gjør ved hjelp av en narrativ representasjon.