”Når vi ikkje lenger har nokon til å minne oss på kven vi er, går vi i oppløysing og blir borte” - Om identitet og selvfremstilling i Carl Frode Tillers Innsirkling
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er identitet og identitetsutvikling. I denne masteroppgaven gjennomfører jeg en tematisk, litterær analyse av Carl Frode Tillers roman Innsirkling (2007). Hensikten er å undersøke hvilke identitetsskapende elementer romanen tilbyr, og undersøke hvordan de tre romankarakterene konstruerer David – mannen som pryder romanens omslag, og som angivelig har mistet hukommelsen. Analysen viser at de tre romankarakterene, gjennom brevene de skriver, konstruerer seg selv i kanskje like stor grad som de konstruerer David, og fortellerne presenterer til dels ulike versjoner av hvem David er. Identitet er et komplekst og mangesidig begrep. Læreplanen for norskfaget sier at: ”Norskfaget er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling”. Dette er en del av norskfagets langsiktige danningsmål, og når denne setningen innleder fagplanen forstår jeg det som en sentral og betydningsfull del av opplæringen. For å kunne bidra til identitetsutvikling hos elevene, må norsklæreren vite hva identitet er, og hvordan identiteten utvikles. Det diskuterer jeg i denne oppgaven, gjennom en presentasjon av identitetsbegrepet slik som det fremstår hos blant andre Anthony Giddens, Jerome Bruner, Zygmunt Bauman, Knud Illeris og Ivar Frønes. Problemstillingen oppgaven reiser er: Hvordan kan lesing av Innsirkling på vg1 være med på å realisere skolens og norskfagets mål om identitetsutvikling? Jeg omsetter målet om identitetsutvikling til praksis gjennom didaktiske refleksjoner i oppgavens siste kapittel. Der illustrerer jeg hvordan man kan lese Innsirkling, og trekker parallellen mellom skjønnlitteratur og identitet.