Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 1-7 på tittel
Viser treff 101-120 av 179
-
Lekpreget undervisning i begynneropplæringen: Lærernes erfaringer, et kvalitativt studie.
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen har problemstillingen “Læreres erfaringer med lekpreget undervisning”. Forskningsmetoden jeg har valgt er intervju. Intervju er en kvalitativ forskningsmetode. Jeg skal snakke med tre barneskolelærere ... -
Leseopplæring på nettbrett: Hvordan jobber et utvalg norsklærere med lesing i klasserom der alle elever har sin egen iPad
(Master thesis, 2022)Norske klasserom har i flere år gjennomgått en digitaliseringsprosess, hvor flere av elevene nå har sin egen digitale enhet. Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan et utvalg lærere jobber med leseopplæring ... -
Litterære samtaler om sakprosa i bærekraftundervisningen: Mellomtrinnselevers refleksjoner om natur og bærekraft i møte med to sakprosatekster
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne masteroppgaven var et ønske om å lage og gjennomføre et litteraturundervisningsopplegg om natur og bærekraft som hadde et positivt fokus, som en motsats til all den negativt vinkla informasjonen rundt ... -
Livsmestring i begynneropplæringa, hvor langt har vi kommet?
(Master thesis, 2023)I 2020 kom det et nytt læreplanverk med en overordnet del hvor det ble innført tre overordnede tverrfaglige temaer. Et av disse temaene er folkehelse og livsmestring, som skal være med på å "(…) gi elevene kompetanse som ... -
Livsmestring i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere implementerer det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i skoletiden, vi har valgt å avgrense oppgaven til å handle om livsmestring i begynneropplæringen, ... -
Livsmestring i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å belyse et utvalg småtrinnslæreres kompetanse i livsmestringsundervisningen. Ønsket er å få et innblikk i lærernes forståelse av livsmestringsbegrepet, muligheter og like så begrensninger ... -
"Livsmestring i skolen er jo elevenes stemmer, egentlig"
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2025-06-01 -
Lokalhistorie i Drammen: En kvalitativ studie om læreres bruk av stedsbasert læring i arbeid med lokalhistorie
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan samfunnsfagslærere i Drammen jobber med lokalhistorie og stedsbasert læring. Oppgaven baserer seg på empiri som er hentet ut fra tre intervjuer, der to er fra et lærerperspektiv og ... -
Lokalhistorie i praksis: En studie av fem læreres syn på lokalhistorie i møte med LK20
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere ser på bruken av lokalhistorie i undervisning, da i tråd med LK20. Oppgaven bygger på empirien som er samlet inn gjennom intervju på fire ulike skoler i Telemark. Prosjektets ... -
Lærerens erfaring med bruk av nonverbal kommunikasjon for å skape relasjon.
(Master thesis, 2022)Problemstilling Formålet med denne forskningsoppgaven er å belyse hva lærers erfaring med sin påvirkning av relasjonen gjennom nonverbale kommunikasjon er. Forskningsoppgaven vil belyse den positive og negative relasjonen ... -
Lærerens relasjonsbygging til elever med alvorlige atferdsproblemer på barnetrinnet
(Master thesis, 2023)Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere kan arbeide for å etablere positive sosiale relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer på 1.-7. trinn. Studien ser nærmere på hva alvorlige atferdsproblemer er, ... -
Lærerens relasjonskompetanse i møte med sårbare barn
(Master thesis, 2022)En god relasjon mellom lærer og elev er av stor betydning for alle elever, men for de sårbare barna kan den også være avgjørende (Skrøvset, Mausethagen & Slettbakk, 2017, s. 14). Hensikten med dette forskningsarbeidet har ... -
Lærerens tilrettelegging for leselyst
(Master thesis, 2023)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av hvordan tre lærere på småtrinnet legger til rette for leselyst hos elever på et tidlig stadium i den andre leseopplæringen. Gjennom dybdeintervju og observasjon gir denne ... -
Læreres håndtering av atferd i klasserommet
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien har hatt som formål å undersøke hvordan barneskolelærere møter og håndterer uro og forstyrrende atferd i klasserommet. Fokuset har vært rettet mot hvordan lærere mestrer utfordrende atferds ... -
Læreres refleksjoner om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke refleksjoner har lærere om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet? Innføringen av mikrokontrollere i undervisningen kommer som et ... -
Læreres tanker om livsmestring i skolen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er læreres forståelse og tanker om det tverrfaglige temaet livsmestring. Formålet med studien er å få innsikt i hvordan lærere opplever arbeidet med tematikken, og hvilke tanker de har om temaet ... -
Lærernes møte med troll og enhjørninger - En kvalitativ studie av lærerens relasjonsarbeid i møte med elever på barneskolen
(Master thesis, 2023)Formålet med og tema i denne studien har vært å belyse forhold som er sentrale for å utvikle og vedlikeholde nære relasjoner i skolen. Vi har hatt et ønske om at studien skal bidra med nyttig og relevant forskning om et ... -
Lærers opplevelse av å ha overgrepsutsatte elever
(Master thesis, 2022)Prosjektets formål er å se nærmere på hvordan lærere opplever det å arbeide med barn som har vært utsatt for seksuelle overgrep; hvilke utfordringer lærere kan møte på i forbindelse med dette arbeidet, og hvilke muligheter ... -
Lærersamarbeid i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for denne studien er lærersamarbeid i begynneropplæringen. Vi har gjennom tre intervenerende fokusgruppeintervjuer fått innblikk i hvordan et lærerteam på en barneskole på Østlandet samarbeider om den ... -
Læring og danning gjennom lek - fra barnehage til skole
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet har en formell tilknytning til masteremnet begynneropplæring og omhandler opplæringstilbudet til barn ved barnehagens siste år og første år på skolen. Forskningen undersøker fenomenet lek i sammenheng ...