Livsmestring i begynneropplæringen
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med masteroppgaven er å belyse et utvalg småtrinnslæreres kompetanse i livsmestringsundervisningen. Ønsket er å få et innblikk i lærernes forståelse av livsmestringsbegrepet, muligheter og like så begrensninger med undervisningen i livsmestring. Basert på studiens problemstilling, brukes et kvalitativt forskningsdesign med en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. Innsamling av data ble gjort gjennom brevmetoden. De fem informantene er alle ansatt i samme kommune, og alle lærerne jobber i dag i begynneropplæringen.
Avhandlingens teoretiske rammeverk baserer seg på teoretisk plassering gjennom ulike filosofers tanker om livsmestring, og antikkens syn på livsmestring. Teorien viser videre ulike aspekt ved livsmestringsbegrepet i dagens skole, både gjennom litteratur, styringsdokumenter og gjeldende lovverk. Diskusjonen tar utgangspunkt i forskningsspørsmålene og kategoriene som ble til gjennom analyseprosessen.
Gjennom analyse og drøfting gjøres flere funn gjeldende. Et av de mest sentrale funnene i studien er at livsmestring er vanskelig å definere og avgrense grunnet dets store omfang. Et annet relevant funn er at informantene ser stor verdi i livsmestringsundervisningen når det gjelder mulighetene ved å forme elevers forutsetning for å håndtere hva livet har å by på. Et siste betydningsfullt funn omhandler informantenes kompetanse i livsmestring. Det pekes på kompetansen de innehar og på kunnskapshull. Dette samsvarer med min hypotese, at lærerne ikke føler seg rustet for deres mandat som livsmestringsundervisere. Studien viser likevel at informantene gjennomfører livsmestringsundervisning på best mulig måte, både gjennom erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap, slik som forskning anbefaler.
Ønsket er at studien skal tilføre et nytt perspektiv på livsmestringsundervisningen, ved å fremheve betydningen av livsmestringsbegrepet og fokus på spesielt psykisk helse i undervisningen. Det er av stor verdi at skolen samarbeider tverrfaglig med riktig fagpersonell for å få best mulig livsmestringsundervisning, slik at lærerne føler seg rustet til et av deres mange mandat i dagens skole.