Master i grunnskolelærerutdanning 1-7
Recent Submissions
-
Role-Play in the Norwegian EFL Classroom
(Master thesis, 2024)This master’s thesis investigates the effect role-play can have on English as a foreign language (EFL) learners’ speaking fluency, willingness to communicate (WTC) and speaking and listening self-efficacy. By using a mixed ... -
«Feil blir ikke så feil når vi gjør det sammen» Elevers deltakelse og identitetsutvikling i tilfeldige grupper i matematikk
(Master thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven er å undersøke om metoden tenkende klasserom kan gjøre matematikk mer tilgjengelig og inkluderende for elever. Vi ønsker å finne ut om metoden kan gi elevene økt engasjement og deltakelse i ... -
“Talk About It!” A Study on Oral Production In Textbook Tasks In The Norwegian EAL Context. In a selection of three 7th grade English textbooks
(Master thesis, 2025)Textbooks does have valuable use for oral production in Norwegian EAL classrooms. English textbooks’ strengths and weaknesses was made clear in the conclusion on this research. Textbook tasks may work independently, without ... -
Kjønnskreativitet i bildebøker for barn
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ bildebokanalyse som redegjør for hvordan trans- og kjønnskreative barn fremstilles i bildebøkene Julian er en havfrue (2020) og Ollianna (2020). Studiens teorigrunnlag er hentet fra ... -
Livskvalitet hos de sårbare barna i skolen
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan begrepet livskvalitet kommer til uttrykk i et utvalgt analyserte dokumenter, hentet fra Kunnskapsløftet 2020, samt dets relevans for de sårbare barna i skolen. Temaet er høyaktuelt grunnet ... -
Undersøkelse av effektiviteten av escape room i evaluering av problemløsningskompetanse i matematikk
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker bruken av escape room som et alternativt vurderingsverktøy for å evaluere elevers problemløsningskompetanse i matematikk på 5. trinn. Ved å kombinere kvantitative og kvalitative metoder, inkludert ... -
Algebraisk tenkning på 3.trinn
(Master thesis, 2024)Jeg har undersøkt hvordan algebraoppgaver kan anvendes på 3.trinn for å fremme algebraisk tenkning hos elever. For å belyse temaet benyttes en kvalitativ forskningsmetode kombinert med aksjonsforskning. Jeg har selv laget ... -
Flerspråklighet, som ressurs eller til besvær
(Master thesis, 2024)Som lærerstudent oppfordres man til å ha et ressursperspektiv på flerspråklighet. Likevel møter man varierende holdninger til flerspråklighet både i praksis, og gjennom media som ikke tar innover seg den totale dimensjonen ... -
«Jeg skulle ønske du kunne snakke mer i timene» - Elevens stille atferd i møte med samarbeidsaktiviteter
(Master thesis, 2024)Forskning viser at læring er individuelt, men at flerstemmighet, gjennom dialog med andre, vil styrke læringspotensialet (Dysthe, 2022). Likevel vil det å bruke den verbale stemmen i kommunikasjon med andre, ikke falle seg ... -
«Hvis barna føler seg sett, hørt, møtt og forstått – det er kjernen i alt!»
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien var å få økt kunnskap om hvordan lærere kan legge til rette for elevmedvirkning i den spesialpedagogiske tiltakskjeden. Å realisere elevenes rett til medvirkning, ligger innenfor den norske skolens ... -
Lærernes erfaringer om tilrettelegging for elever med dysleksi. En kvalitativ studie av to grunnskolelæreres erfaring og dysleksk og tilrettelegging
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har målsettingen vært å undersøke grunnskolelærers erfaringer og tanker rundt hvordan de tilrettelegger undervisningen for elever med dysleksi. Videre skal jeg se på og reflektere rundt hvordan deres ... -
Role-Play in the Norwegian EFL Classroom
(Master thesis, 2024)This master’s thesis investigates the effect role-play can have on English as a foreign language (EFL) learners’ speaking fluency, willingness to communicate (WTC) and speaking and listening self-efficacy. By using a mixed ... -
«Feil blir ikke så feil når vi gjør det sammen» Elevers deltakelse og identitetsutvikling i tilfeldige grupper i matematikk
(Master thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven er å undersøke om metoden tenkende klasserom kan gjøre matematikk mer tilgjengelig og inkluderende for elever. Vi ønsker å finne ut om metoden kan gi elevene økt engasjement og deltakelse i ... -
Mestringsforventning og elever med skolefaglige utfordringer: en kvalitativ studie om betydningen av tidlig innsats og tilpasset opplæring for mestring
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan to ansatte og én elev i barneskolen opplever at tidlig innsats og tilpasset opplæring har betydning for mestringsforventningen til elever med skolefaglige utfordringer. Dette ... -
Det fysiske klasserommet sett fra elevenes perspektiv
(Master thesis, 2024)Hensikten med dette masterprosjektet har vært å synliggjøre elevenes perspektiver og ønsker for det fysiske klasserommet. Gjennom et kvalitativt forskningsdesign, ble det gjennomført tre fokusgruppeintervju med elever fra ... -
Timeplanlagt lek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg den økte oppmerksomheten lekens rolle i skolen har fått de siste årene, både i media og i utdanningspolitiske føringer. Vi ønsket derfor å utforske den frie leken i skolen ut fra ... -
Fra lov til praksis: Hvordan tolker lærere plikten til å følge med i aktivitetsplikten?
(Master thesis, 2024)I 2013 ble en ekspertgruppe kalt Djupedalsutvalget satt sammen, med mål om å vurdere virkemidler som da var i skolen for å skape et godt psykososialt skolemiljø (NOU 2015:2). Utvalget løftet blant annet frem at flere skoler ... -
Sjangerpedagogikk på 7.trinn, Arbeid med sjangeren anmeldelse i norskfaget
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er om hvordan elever erfarer et sjangerpedagogisk opplegg når de skal lære seg å skrive anmeldelser. Problemstillingen for studien er: Hvordan erfarer elever på 7.trinn å få skriveopplæring ... -
Hvordan skaper elever på 6. trinn mening i autentiske matematiske tekster?
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet undersøker hvordan elever på 6. trinn kan skape mening i autentiske matematiske tekster. Hensikten er å få innsikt i elevers meningsskaping i disse tekstene gjennom å undersøke deres tilnærming til ... -
Diagnostisk testing
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker presisjonen til en skriftlig diagnostisk test. For å gjøre dette vil vi se på presisjonen til hver oppgave separat før vi ser på presisjonen til oppgavene i sammenheng. Målet med dette er å ...