Master i grunnskolelærerutdanning 1-7
Recent Submissions
-
Kjønnskreativitet i bildebøker for barn
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ bildebokanalyse som redegjør for hvordan trans- og kjønnskreative barn fremstilles i bildebøkene Julian er en havfrue (2020) og Ollianna (2020). Studiens teorigrunnlag er hentet fra ... -
Livskvalitet hos de sårbare barna i skolen
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan begrepet livskvalitet kommer til uttrykk i et utvalgt analyserte dokumenter, hentet fra Kunnskapsløftet 2020, samt dets relevans for de sårbare barna i skolen. Temaet er høyaktuelt grunnet ... -
Undersøkelse av effektiviteten av escape room i evaluering av problemløsningskompetanse i matematikk
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker bruken av escape room som et alternativt vurderingsverktøy for å evaluere elevers problemløsningskompetanse i matematikk på 5. trinn. Ved å kombinere kvantitative og kvalitative metoder, inkludert ... -
Algebraisk tenkning på 3.trinn
(Master thesis, 2024)Jeg har undersøkt hvordan algebraoppgaver kan anvendes på 3.trinn for å fremme algebraisk tenkning hos elever. For å belyse temaet benyttes en kvalitativ forskningsmetode kombinert med aksjonsforskning. Jeg har selv laget ... -
Flerspråklighet, som ressurs eller til besvær
(Master thesis, 2024)Som lærerstudent oppfordres man til å ha et ressursperspektiv på flerspråklighet. Likevel møter man varierende holdninger til flerspråklighet både i praksis, og gjennom media som ikke tar innover seg den totale dimensjonen ... -
«Jeg skulle ønske du kunne snakke mer i timene» - Elevens stille atferd i møte med samarbeidsaktiviteter
(Master thesis, 2024)Forskning viser at læring er individuelt, men at flerstemmighet, gjennom dialog med andre, vil styrke læringspotensialet (Dysthe, 2022). Likevel vil det å bruke den verbale stemmen i kommunikasjon med andre, ikke falle seg ... -
«Hvis barna føler seg sett, hørt, møtt og forstått – det er kjernen i alt!»
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien var å få økt kunnskap om hvordan lærere kan legge til rette for elevmedvirkning i den spesialpedagogiske tiltakskjeden. Å realisere elevenes rett til medvirkning, ligger innenfor den norske skolens ... -
Lærernes erfaringer om tilrettelegging for elever med dysleksi. En kvalitativ studie av to grunnskolelæreres erfaring og dysleksk og tilrettelegging
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har målsettingen vært å undersøke grunnskolelærers erfaringer og tanker rundt hvordan de tilrettelegger undervisningen for elever med dysleksi. Videre skal jeg se på og reflektere rundt hvordan deres ... -
Role-Play in the Norwegian EFL Classroom
(Master thesis, 2024)This master’s thesis investigates the effect role-play can have on English as a foreign language (EFL) learners’ speaking fluency, willingness to communicate (WTC) and speaking and listening self-efficacy. By using a mixed ... -
«Feil blir ikke så feil når vi gjør det sammen» Elevers deltakelse og identitetsutvikling i tilfeldige grupper i matematikk
(Master thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven er å undersøke om metoden tenkende klasserom kan gjøre matematikk mer tilgjengelig og inkluderende for elever. Vi ønsker å finne ut om metoden kan gi elevene økt engasjement og deltakelse i ... -
Mestringsforventning og elever med skolefaglige utfordringer: en kvalitativ studie om betydningen av tidlig innsats og tilpasset opplæring for mestring
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan to ansatte og én elev i barneskolen opplever at tidlig innsats og tilpasset opplæring har betydning for mestringsforventningen til elever med skolefaglige utfordringer. Dette ... -
Det fysiske klasserommet sett fra elevenes perspektiv
(Master thesis, 2024)Hensikten med dette masterprosjektet har vært å synliggjøre elevenes perspektiver og ønsker for det fysiske klasserommet. Gjennom et kvalitativt forskningsdesign, ble det gjennomført tre fokusgruppeintervju med elever fra ... -
Timeplanlagt lek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg den økte oppmerksomheten lekens rolle i skolen har fått de siste årene, både i media og i utdanningspolitiske føringer. Vi ønsket derfor å utforske den frie leken i skolen ut fra ... -
Fra lov til praksis: Hvordan tolker lærere plikten til å følge med i aktivitetsplikten?
(Master thesis, 2024)I 2013 ble en ekspertgruppe kalt Djupedalsutvalget satt sammen, med mål om å vurdere virkemidler som da var i skolen for å skape et godt psykososialt skolemiljø (NOU 2015:2). Utvalget løftet blant annet frem at flere skoler ... -
Sjangerpedagogikk på 7.trinn, Arbeid med sjangeren anmeldelse i norskfaget
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er om hvordan elever erfarer et sjangerpedagogisk opplegg når de skal lære seg å skrive anmeldelser. Problemstillingen for studien er: Hvordan erfarer elever på 7.trinn å få skriveopplæring ... -
Hvordan skaper elever på 6. trinn mening i autentiske matematiske tekster?
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet undersøker hvordan elever på 6. trinn kan skape mening i autentiske matematiske tekster. Hensikten er å få innsikt i elevers meningsskaping i disse tekstene gjennom å undersøke deres tilnærming til ... -
Diagnostisk testing
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker presisjonen til en skriftlig diagnostisk test. For å gjøre dette vil vi se på presisjonen til hver oppgave separat før vi ser på presisjonen til oppgavene i sammenheng. Målet med dette er å ... -
Utholdenhet i matematikk: En undersøkelse av hvordan utholdenhet kommer til syne hos elever på 7. trinn og faktorer som påvirker elevers evne til å vedvare gjennom utfordrende matematikkoppgaver
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet undersøker elevers utholdenhet i arbeid med en matematisk oppgave. Problemstillingen i oppgaven er: «Elevers utholdenhet i matematikk: En undersøkelse av hvordan utholdenhet kommer til syne hos elever ... -
Alle elever trenger å høre til et fellesskap, uansett <3
(Master thesis, 2024)De fleste med autismespekterforstyrrelse opplever at det er krevende å være i situasjoner der de må forholde seg til mange andre personer (Statped, 2022a). Med denne masteroppgaven ønsker vi å undersøke hvordan lærere kan ... -
Livsmestring i møte med psykososiale vansker
(Master thesis, 2024)I 2020 ble det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring en del av læreplanen LK20 (Kunnskapsdepartementet , 2017). På bakgrunn av temaets tverrfaglighet, har det ikke blitt utarbeidet konkrete føringer på lik linje ...