Master i grunnskolelærerutdanning 1-7
Recent Submissions
-
«Hvis barna føler seg sett, hørt, møtt og forstått – det er kjernen i alt!»
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien var å få økt kunnskap om hvordan lærere kan legge til rette for elevmedvirkning i den spesialpedagogiske tiltakskjeden. Å realisere elevenes rett til medvirkning, ligger innenfor den norske skolens ... -
Lærernes erfaringer om tilrettelegging for elever med dysleksi. En kvalitativ studie av to grunnskolelæreres erfaring og dysleksk og tilrettelegging
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har målsettingen vært å undersøke grunnskolelærers erfaringer og tanker rundt hvordan de tilrettelegger undervisningen for elever med dysleksi. Videre skal jeg se på og reflektere rundt hvordan deres ... -
Role-Play in the Norwegian EFL Classroom
(Master thesis, 2024)This master’s thesis investigates the effect role-play can have on English as a foreign language (EFL) learners’ speaking fluency, willingness to communicate (WTC) and speaking and listening self-efficacy. By using a mixed ... -
«Feil blir ikke så feil når vi gjør det sammen» Elevers deltakelse og identitetsutvikling i tilfeldige grupper i matematikk
(Master thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven er å undersøke om metoden tenkende klasserom kan gjøre matematikk mer tilgjengelig og inkluderende for elever. Vi ønsker å finne ut om metoden kan gi elevene økt engasjement og deltakelse i ... -
Mestringsforventning og elever med skolefaglige utfordringer: en kvalitativ studie om betydningen av tidlig innsats og tilpasset opplæring for mestring
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan to ansatte og én elev i barneskolen opplever at tidlig innsats og tilpasset opplæring har betydning for mestringsforventningen til elever med skolefaglige utfordringer. Dette ... -
Timeplanlagt lek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg den økte oppmerksomheten lekens rolle i skolen har fått de siste årene, både i media og i utdanningspolitiske føringer. Vi ønsket derfor å utforske den frie leken i skolen ut fra ... -
Det fysiske klasserommet sett fra elevenes perspektiv
(Master thesis, 2024)Hensikten med dette masterprosjektet har vært å synliggjøre elevenes perspektiver og ønsker for det fysiske klasserommet. Gjennom et kvalitativt forskningsdesign, ble det gjennomført tre fokusgruppeintervju med elever fra ... -
Fra lov til praksis: Hvordan tolker lærere plikten til å følge med i aktivitetsplikten?
(Master thesis, 2024)I 2013 ble en ekspertgruppe kalt Djupedalsutvalget satt sammen, med mål om å vurdere virkemidler som da var i skolen for å skape et godt psykososialt skolemiljø (NOU 2015:2). Utvalget løftet blant annet frem at flere skoler ... -
Sjangerpedagogikk på 7.trinn, Arbeid med sjangeren anmeldelse i norskfaget
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er om hvordan elever erfarer et sjangerpedagogisk opplegg når de skal lære seg å skrive anmeldelser. Problemstillingen for studien er: Hvordan erfarer elever på 7.trinn å få skriveopplæring ... -
Hvordan skaper elever på 6. trinn mening i autentiske matematiske tekster?
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet undersøker hvordan elever på 6. trinn kan skape mening i autentiske matematiske tekster. Hensikten er å få innsikt i elevers meningsskaping i disse tekstene gjennom å undersøke deres tilnærming til ... -
Diagnostisk testing
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker presisjonen til en skriftlig diagnostisk test. For å gjøre dette vil vi se på presisjonen til hver oppgave separat før vi ser på presisjonen til oppgavene i sammenheng. Målet med dette er å ... -
Utholdenhet i matematikk: En undersøkelse av hvordan utholdenhet kommer til syne hos elever på 7. trinn og faktorer som påvirker elevers evne til å vedvare gjennom utfordrende matematikkoppgaver
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet undersøker elevers utholdenhet i arbeid med en matematisk oppgave. Problemstillingen i oppgaven er: «Elevers utholdenhet i matematikk: En undersøkelse av hvordan utholdenhet kommer til syne hos elever ... -
Alle elever trenger å høre til et fellesskap, uansett <3
(Master thesis, 2024)De fleste med autismespekterforstyrrelse opplever at det er krevende å være i situasjoner der de må forholde seg til mange andre personer (Statped, 2022a). Med denne masteroppgaven ønsker vi å undersøke hvordan lærere kan ... -
Livsmestring i møte med psykososiale vansker
(Master thesis, 2024)I 2020 ble det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring en del av læreplanen LK20 (Kunnskapsdepartementet , 2017). På bakgrunn av temaets tverrfaglighet, har det ikke blitt utarbeidet konkrete føringer på lik linje ... -
Frilek i begynneropplæringen: En kvalitativ undersøkelse om frilek i møte med elevenes sosiale og faglige læring i skolen
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hvordan frilek kan bidra til å utvikle faglig og sosial læring blant førsteklassinger. Hensikten er å få innblikk i utvalgte læreres og elevers forståelse av frilekbegrepet, ... -
Digitale læremidler
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteravhandlingen er hvordan kunstig intelligens kan didaktiseres og integreres i undervisningen, for å styrke elevenes evne til å trekke slutninger under lesing. Studien undersøker følgende problemstilling: ... -
«Jeg liker å klatre der ... Jeg elsker det.» En forskningsstudie om hvordan barna opplever lek i skolens områder
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er barnas lek i fokus. Den frie leken kan bidra til både sosiale og faglige ferdigheter for elevene. Intervjuene med barn setter lys på hva elevene selv vektlegger når de snakker om hvordan de leker. ... -
Exploring multilingual dynamics
(Master thesis, 2024)This master thesis addresses the increasingly relevant topic multilingualism in educational settings, a reflection of global trends in linguistic and cultural diversification. The research is significant as it explores the ... -
Dragon Box Skole i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen: «Hva kan være noen av mulighetene og utfordringene ved læreverket Dragon Box skole på 1.-3.trinn?». Studien benytter seg av en kvalitativ metode, der fire lærere ... -
Engasjement i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Mangel på engasjement hos elever i skolen er ifølge Shirley og Hargreaves et verdensomspennende problem. For å finne ut hva som vekker engasjement og hva som utfordrer engasjementet hos elevene i begynneropplæringen har ...