Nye registreringer

  • Veien mot mindre idrettsrettet kroppsøving : En kvalitativ studie om kroppsøvingslærerens arbeid med et mindre idrettsrettet fag i barneskolen 

    Haugholt, Halvor Fuhre (Master thesis, 2024)
    Tematikken for denne oppgaven er støtteskrivet «hva er nytt i kroppsøving» og kroppsøvingsfaget som «mindre idrettsrettet». Problemstillingen for denne oppgaven er som følger: «Hvordan forstår og anvender kroppsøvingslærere ...
  • Utvikling av selvregulering for barn i begynneropplæringen 

    Bang, Henny (Master thesis, 2024)
    Denne kvalitative studien har hatt som mål å undersøke hvordan lærere kan utvikle selvregulering for barn i begynneropplæringen. Bakgrunnen for valg av tema var både personlig, da jeg gjennom arbeid med hester har jobbet ...
  • Hvordan brukes musikk i barnehage og i 1.klasse? En sammenligning med fokus på lekpreget aktivitet 

    Eid, Sunniva Hamnes (Master thesis, 2024)
    Denne oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan brukes musikk i barnehage og på 1.trinn? En sammenligning av bruk, med fokus på lekpreget aktivitet. Med denne problemstillingen vil jeg bidra til forskningen på ...
  • Kroppsøvingslæreres perspektiv på garderobesituasjon 

    Gustavsen, Martine; Gjestrum-Larsen, Leif Erik (Master thesis, 2024)
    Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i kroppsøvingslæreres erfaringer og opplevelser av garderobesituasjonen på mellomtrinnet. I studien har vi belyst hvordan kroppsøvingslærere på mellomtrinnet ...
  • Ekskursjon i KRLE-faget som arbeidsmåte i begynneropplæringen 

    Andresen, Elise Horgen; Hokstad, Marlene Solberg (Master thesis, 2024)
    Vi har brukt mye tid på å lese oss opp på tidligere forskning på begynneropplæring og da har vi spesielt hatt fokus på KRLE og begynneropplæring. Vi ser det er lite forskning innenfor det fagfeltet. Med dette masterprosjektet ...
  • Inkluderende fellesskap under morgensamling på 1. trinn 

    Sognebro, Ida; Ege, Hanna Eggum (Master thesis, 2024)
    Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å tilegne oss mer kunnskap om hvordan lærere i 1. klasse sikrer et inkluderende fellesskap ved bruk av deres klasseledelse i morgensamling. Morgensamlingen er det første sosiale ...
  • Forebyggende arbeid i møte med elever som viser atferd som utfordrer 

    Fosse, Heidi (Master thesis, 2024)
    Masteroppgaven har hatt som formål å undersøke forebyggende strategier for atferd som utfordrer. Forsking viser at 10-15 prosent av elevene i grunnskolen har atferdsvansker (Skaar, 2021). Videre peker annen forskning på ...
  • Organisert vennlig berøring i skolen 

    Johansen, Marte Kleiverud (Master thesis, 2024)
    Hensikten med dette masterprosjektet har vært å få innsyn i elever på småtrinnet sine erfaringer og opplevelser med bruk av organisert vennlig berøring i skolen. Interessen for dette temaet ble tent etter et praksisopphold ...
  • Førsteklasseelevers matematiske samtaler ved bruk av pedagogiske escape rooms 

    Holmen, Elen Johanne (Master thesis, 2024)
    Denne masteroppgaven utforsker hvordan matematiske samtaler utvikler seg blant elever i første klasse når de jobber med pedagogiske escape rooms. Problemstillingen som ble utforsket var: «Hvordan utvikler en gruppe ...
  • De yngste elevenes kommunikasjon i samarbeid 

    Bergset, Charlotte Heggernes; Gjærdingen, May-Britt (Master thesis, 2024)
    “Alle skal lære å samarbeide [...]” (Kunnskapsdepartementet, 2017a, s.10). Læreplanens vektlegging av samarbeid, har vekket vår interesse av å undersøke hvordan vi som kommende lærere kan støtte de yngste elevenes ...
  • Livsmestring og skjønnlitteratur 

    Grimsrud, Signe (Master thesis, 2024)
    Folkehelse og livsmestring kom inn som et tverrfaglig emne i læreplanen i 2020. Temaet skal bidra til at elevene får en bedre forståelse for hvilke faktorer som kan fremme god livskvalitet og mestring av eget liv. I ...
  • Bildebøkenes kraft: for barn og voksne 

    Volden, Elise Bang (Master thesis, 2024)
    Denne masteroppgaven tar for seg temaene multimodalsosialsemiotikk, allalderlitteratur og litteraturdidaktikk knyttet opp to utvalgte bildebøker. Problemstillingen som undersøkes er: «På hvilken måte kan de semiotiske ...
  • Barn med stort læringspotensial - et trivselsprosjekt 

    Johansen, Charlotte (Master thesis, 2024)
    Masteroppgaven undersøker hvordan lærere kan tilrettelegge for elever med stort læringspotensial. Formålet med oppgaven er å belyse og sette fokus på elever med stort læringspotensial, og hvordan man kan tilrettelegge for ...
  • Diversity in English-language books in Norwegian school libraries 

    Nilsen, Hanne Kjemperud (Master thesis, 2024)
    This thesis examines the diversity in English-language books in ten Norwegian school libraries through mixed methods. In this study, diversity encompasses gender, sexuality, ethnicity, nationality, religion, and disability. ...
  • Opplevd ivaretakelse av barn med dysleksi de første årene i skolesystemet. Foreldreperspektivet undersøkt kvalitativt 

    Vestmoen, Hilde Vedvik (Master thesis, 2024)
    Denne masterstudien tar sikte på å undersøke hvordan fire foresatte til barn med dysleksi har opplevd at barna deres har blitt ivaretatt de første årene i skolesystemet. Dysleksi er en spesifikk lese- og skrivevanske som ...
  • "Jeg liker å leke mest med meg selv jeg, fordi da er det enkelt å synge, siden jeg er veldig flink til å synge." 

    Øverbø, Åsa; Ryntveit, Tone Storkaas (Master thesis, 2024)
    Dette bidraget har bakgrunn i et forskningsarbeid av barns erfaringer av timeplanfestet lek i skolen. Formålet med studien er å undersøke hvilken betydning daglig timeplanfestet lek har for barns utvikling, trivsel, læring ...
  • Skolens uteområder som læringsarena i kroppsøving 

    Lien, Jenny (Master thesis, 2024)
    Bakgrunnen for denne studien er Fjørtoft og Sageie (2000) sine perspektiver på naturlige og ikke-opparbeidede områder, og Mjaavatn og Fjørtofts (2008) perspektiver på hvordan varierte naturterreng kan stimulere elevenes ...
  • Begrepslæring i samfunnsfag på småtrinnet 

    George, Ashly; Bergedalen Callejo, Sandra Isabel (Master thesis, 2024)
    Dette er en masteroppgave i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Formålet med denne oppgaven er å undersøke begrepslæring i samfunnsfag på småtrinnet. For å finne ut av dette har vi intervjuet aktuelle samfunnsfagslærere og ...
  • Vil du bli håndverker sa du? En studie om kulturarv og læreplanutvikling i fagfornyelsen LK20 

    Kilvær, Monica (Master thesis, 2024)
    Det overordnede temaet for denne oppgaven er kulturarv og læreplanutvikling. Kulturarv er et sentralt begrep i skolepolitisk sammenheng og er nedfelt i opplæringslova (1998). Formålet med denne masteroppgaven er å framstille ...
  • Lærerens rolle under frileken - Frilek i klasserommet på timeplanen 

    Haraldsvik, Lene; Grundt, Elisabeth Berg (Master thesis, 2024)
    Målet med denne masteravhandlingen var å undersøke lærerens rolle under frileken, og se nærmere på denne rollen gjennom forskning. For å se nærmere på lærerrollen falt valget vårt på en kvalitativ forskningsstrategi. Vi ...

Vis flere