• Aha! Problemløsning i samarbeid på småtrinnet. 

      Blindheim, Randi Maria Fauske; Valberg, Ida Støbakk (Master thesis, 2022)
      Med fagfornyelsen er kritisk tenkning og problemløsning trukket frem som kompetanseområder som bør vektlegges. I løpet av studiet har vi blitt inspirert av professor Peter Liljedahls ide om å bygge mer tenkende klasserom ...
    • Algoritme-bevissthet i samfunnsfaget 

      Brekke, Anna Aasprong (Master thesis, 2023)
      Samfunnsfaget har i fagfornyelsen et helt spesielt ansvar for å utvikle elevens digitale medborgerskap, men fenomenet algoritme-bevissthet er likevel ikke synlig i samme læreplanverk. Hver eneste dag er både barn og voksne ...
    • «Alle er gode på noe og det er det viktig å fremheve» 

      Rønning, Daniel Thorstensen (Master thesis, 2022)
      Samarbeidslæring er en undervisningsmetode, som barneskolelærere kan legge til rette for. Dette skal være en undervisningsmetode, hvor elevene arbeider i team, er aktive, samarbeider og får være sosiale. I LK20 sin overordnete ...
    • Anerkjennelse under koronapandemien: Didaktikk om demokrati og menneskerettigheter i en utfordrende situasjon 

      Thorkildsen, Victoria Rugseth (Master thesis, 2022)
      Opplæring til demokratisk medborgerskap og menneskerettighetsundervisning er en viktig del av skolens samfunnsoppdrag. Denne samfunnsdidaktiske masteroppgaven tematiserer hvordan elever på mellomtrinnet opplevde å bli sett, ...
    • Arbeid med tallforståelse i lærebøker på 1. trinn 

      Tegnèr, Andreas (Master thesis, 2023)
      Denne oppgaven er en komparativ lærebokanalyse hvor jeg gjør en innholdsanalyse av to læreverk for 1. trinn i matematikk, Matematikk 1 og Volum 1, og sammenligner dem. Formålet med oppgaven er å se hvordan disse to læreverkene ...
    • Atferdsproblemer i klasserommet 

      Styrvold, Marthe Thalie Selander (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne studien var å undersøke sammenhengen mellom bevisst klasseledelse og relasjonens betydning for elever med atferdsproblemer. Klasseledelse og relasjonsarbeid henger tett sammen. Bakgrunnen for valg av ...
    • Barns behov for lek 

      Larsen, Ruth (Master thesis, 2022)
      Målet med denne mastergradsavhandlingen var å undersøke lærernes syn på lek, og se dette inn mot hvordan barns behov for lek blir ivaretatt når de begynner på skolen. Valget falt på en kvalitativ forskningsstrategi. Jeg ...
    • Benyttelse av analoge og digitale skrivemedier i den viderekomne skriveopplæringen: En kvalitativ komparasjonsstudie om skrivelærlinger som har prestert på et høyt nivå i skriving 

      Pauli, Christopher Iversen; Halilaj, Edona (Master thesis, 2022)
      Utviklingen av elevers skriveferdigheter er et av barneskolens viktigste oppdrag. I LK20 presiseres det at «skriving er et redskap for læring i alle fag, og gjennom å utvikle skriveferdigheten blir faglige ferdigheter ...
    • Betydningen av fremtidshåp i undervisning for bærekraftig utvikling 

      Rindarøy, Magnus Senneset; Evju, Rino Andre Karlsen (Master thesis, 2022)
      Klimautfordringer og bærekraft er et tema som stadig fremkommer gjennom nyheter og andre medier. Nyhetene er ofte katastrofeorienterte og kan virke skremmende fordi utfordringene er så store og globale. Når disse utfordringene ...
    • Betydningen av skole-hjem samarbeid - Et lærerperspektiv. 

      Pedersen, Andrine Skarvang (Master thesis, 2023)
      I denne master oppgaven har jeg belyst følgende problemstilling «hvordan opplever lærere skole-hjem samarbeidet?». Målet med oppgaven er å identifisere og beskrive lærerens opplevelse av samarbeidet med foreldrene samt hva ...
    • Bevegelse i begynneropplæringen 

      Lislien, Anja; Døviken, Ingvild Kopland (Master thesis, 2022)
      Skolen er en arena for utdanning og læring og i overordnet del av læreplanen står det at «barn og unge er nysgjerrige og ønsker å oppdage og skape. I opplæringen skal elevene få rike muligheter til å utvikle engasjement ...
    • Bevegelsesglede - en viktig del av livet 

      Plassen, Lisbet (Master thesis, 2022)
      Bevegelsesglede har blitt et stadig mer sentralt begrep i læreplanen for kroppsøving, og ifølge Ingulfsvann så har mange i vestlige samfunnet en oppfattelse av at bevegelsesglede er veldig sentralt når det kommer til å ...
    • Bildeboken Grevlingdager (2019) i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring: en klasseromssamtale om følelser, mestring og tilhørighet 

      Gustavsen, Karoline (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus sin bildebok Grevlingdager belyser tematikker som kan knyttes til det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Studien undersøker også hvordan ...
    • Brekkeparken som læringsarena 

      Kleppe, Martin Abrahamsen (Master thesis, 2023)
      Temaet for oppgaven er Brekkeparken som læringsarena, grunnen til at jeg valgte det var fordi Brekkeparken har jeg alltid tenkt tilbake på som en engasjerende og spennende arena for læring. Jeg har selv vært på besøk i ...
    • Bruk av konkreter i begynneropplæringen 

      Østensen, Mikkel André; Rydland, Lars Martin Jakobsen (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Konkreter kan både være fysiske og virtuelle, og er et verktøy for å støtte elevene i undervisningen. Denne studien tar for seg konkreter og ser på hva et utvalg lærere på 1. trinn mener om bruken av ...
    • Brukes uteskole og nærmiljø ulikt i sentrumsskoler og bygdeskoler? 

      Lunde, Ulrik (Master thesis, 2023)
      Denne studien utforsker bruken av uteskole hos bygdeskoler og byskoler. Formålet med studien er å se om det finnes tydelige forskjeller mellom hvordan uteskole utøves blant bygdeskoler og byskoler. Hypotesen er at det vil ...
    • Brøk i pikselens paradis: Et kvalitativt prosjekt som ser på hvordan Minecraft Education kan bli brukt i klasserommet, med fokus på elevsamarbeid og hermeneutikk 

      Basit Ahmed, Rezheen; Phan, Anna (Master thesis, 2023)
      Dette er en kvalitativ masteroppgave som bidrar til forskning innenfor spill i matematikkundervisning. Masteroppgaven handler om temaet Minecraft Education og målet med prosjektet har vært å belyse problemstillingen om ...
    • Bærekraftig utvikling; hvordan kan det påvirke barn og unges livskvalitet? 

      Fossen, Eva Marie Gaustad (Master thesis, 2023)
      Tema for denne masteroppgaven, er hvordan bærekraftig utvikling kan påvirke barn og unges livskvalitet. Bakgrunnen for denne studien er at det i læreplanen fra 2020, Fagfornyelsen, har blitt lagt stor vekt på undervisning ...
    • Choosing to Teach with Games: Influences on teachers’ use of game-based learning in the English classroom 

      Grønlund, Caroline Winther Sønderland (Master thesis, 2022)
      Dette forskningsprosjektet har undersøkt hvilke elementer som har kunnet påvirke læreres beslutninger med hendhold til implementeringen av digitale spill. Gjennom ulike forskningsmetoder kommer studien frem til at tidligere ...
    • Da e kjedeleg... Alt e jo på bokmål! 

      Samnøy, Tina Skagen (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven retter søkelyset mot nynorskdidaktikk i lærebøker. Dette blir undersøkt med følgende problemstilling: Hvordan blir lærebøker i norsk tilrettelagt for nynorskelever på mellomtrinnet? Problemstillingen ...