• Relasjoner og atferdsproblemer i skolen. En kvalitativ studie av hvordan lærere skaper relasjoner 

      Olsen, Ingvild Hagen (Master thesis, 2022)
      Denne masterstudien tar for seg hvordan mellomtrinnslærere bygger relasjon til elever med atferdsproblemer. Bakgrunnen for valg av tema var hvordan inkluderingsprinsippet tegner et bilde av at alle skal være likeverdig ...
    • Representation of BIPOC People in English Textbooks 

      Mussa, Ridwan Ali (Master thesis, 2022)
      This master thesis has conducted a qualitative study of the visual representation of BIPOC people in English textbooks used in year 6 in Norwegian elementary schools. Four textbooks have been analyzed in this study from ...
    • Resonative Mathematical practices 

      Stokmo, Heidi Dansholm (Master thesis, 2023)
      This document presents the research findings of Heidi D. Stokmo´s master's thesis in mathematics education. The thesis explores how migration in mathematics is experienced through the lens of "resonance," which refers to ...
    • Rom for leselyst gjennom skolebiblioteket 

      Fauske, Ingrid Elise (Master thesis, 2023)
      Denne studien undersøker hva som påvirker elevers leselyst og hva et skolebibliotek bør inneholde for at leselysten deres skal bli stimulert. Gjennom tre gruppeintervjuer med elever fra 4.-7. trinn har jeg fått kjennskap ...
    • Sårbarhet og livsmestring i bildebøkene Akvarium og Dragen av Gro Dahle og Svein Nyhus: En komparativ analyse med blikk for didaktiske muligheter i klasserommet 

      Vatnemo, Susanne Lein (Master thesis, 2023)
      De overordnede temaene i denne masteroppgaven er sårbarhet, livsmestring og redsel i hjemmet. Temaene studeres og analyseres i bildebøkene Akvarium (2014) og Dragen (2018) av Gro Dahle og Svein Nyhus. Studien tar for seg ...
    • Seksualitetsundervisning og tverrfaglig samarbeid 

      Skoglund, Mina Klausen; Kjellevoll, Alexandra (Master thesis, 2023)
      Denne mastergradsavhandlingen vil ta for seg samarbeid mellom lærere og helsesykepleiere når det gjelder seksualitetsundervisningen på barneskolen, med hovedvekt på mellomtrinnet. Formålet var å få mer innsikt i, og bedre ...
    • Semiotiske representasjoner i problemløsning 

      Veen, Jane Helen (Master thesis, 2022)
      Dette masterprosjektet undersøker elevers arbeid med problemløsningsoppgaver på vertikale ikke-permanente flater i et valgrikt læringsmiljø. Hensikten er å få innsikt i elevers bruk av semiotiske representasjoner og ...
    • Singing to enhance English language learning? 

      Ødegaard-Jensen, Linda Mari (Master thesis, 2022)
      Masteren har som forskningsspørsmål å utforske lærere og elevers tanker og meninger om temaet sang for å styrke engelsk språklæring i den norske skolen. Basert på intervjuer og en spørreundersøkelse finner studien at lærerne ...
    • Skaperglede, engasjement og utforskertrang i den første skriveopplæringen 

      Tollefsen, Magnhild Sævre (Master thesis, 2022)
      Med utgangspunkt i Kunnskapsløftet 2020 og overordnet del, har jeg ønsket å undersøke hvordan tre lærere reflekterer over skaperglede, engasjement og utforskertrang i den første skriveopplæringen. Målet er se på hvordan ...
    • Skole-hjem samarbeid: En kvalitativ studie om læreres og foreldres forventninger til samarbeid om barns læringsmiljø 

      Johnsen, Luanna Penna (Master thesis, 2023)
      Denne studien handler om skole-hjem samarbeid og betydningen det har for etablering av et trygt og godt læringsmiljø i barns første skoleår. Et godt samarbeid mellom skolen og hjemmet vil være sterkt knyttet til forventningene ...
    • Skolebiblioteket som ressurs for leselyst i norskfaget 

      Bringsvor, Vilde Seline (Master thesis, 2023)
      Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan skolebiblioteket kunne benyttes for å utvikle leselyst blant elever. Problemstillingen denne studien vil forsøke å besvare er: Hvordan kan skolebiblioteket utvikle leselyst? ...
    • Skolens uteområde i kroppsøving. En mixed methods studie om hvordan skolens uteområde inviterer til varierte bevegelsesutfordringer for elever på mellomtrinnet 

      Hegna, Sindre (Master thesis, 2023)
      Bakgrunnen for denne oppgaven er formuleringer fra læreplanen i kroppsøving fra 2020. Den vektlegger blant annet variasjon i faget, i tillegg til at elevene i større grad skal medvirke i egne læringsprosesser i undervisningen. ...
    • Social Media and Willingness to Communicate in English 

      Al, Özge (Master thesis, 2023)
      This thesis investigates diverse factors potentially impacting 7th-grade pupils' English communication engagement on social media platforms. The research question for this thesis is: How does the use of social media affect ...
    • Song Inclusion in Four EFL Coursebook Series: An Educational Research Analysis 

      Bergestuen, Silje (Master thesis, 2022)
      When songs are used pedagogically in English language learning, they can implicitly facilitate natural language in meaningful contexts. Songs make for effective and successful language learning by providing language in ...
    • Stasjonsundervisning i begynneropplæringen 

      Fjellvik, Victoria Haugli (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven handler om stasjonsundervisning i begynneropplæringen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvilke erfaringer lærere har med stasjonsundervisning i begynneropplæringen sett i ...
    • Stasjonsundervisning og tilpasset opplæring 

      Albertsen, Kristian Mikalsen (Master thesis, 2023)
      Oppgaven utforsker stasjonsundervisningens muligheter for tilpasset opplæring i grunnskolen på barnetrinnet. Oppgaven søker å besvare problemstillingen: hvordan kan lærer gjøre bruk av stasjonsundervisning for å sikre alle ...
    • Stemmen som et verktøy i klasseledelse 

      Hjemdal, Ingvild Louise (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven tar for seg hvordan en erfaren lærer benytter stemmen som et redskap i sin praktisering av klasseledelse. Med stemmebruk menes det i denne oppgaven det muntlige verbale språket, det vi sier med ord med ...
    • Sterke lesere fra start 

      Marthinsen, Hanna Himberg (Master thesis, 2023)
      Sterke leserne i skolen er en gruppe elever i skolen som har ikke fått så mye oppmerksomhet. Forskning viser at det er de svake elevene som får tettest oppfølging fra lærerne. De sterke leserne må i større grad klare seg ...
    • Strategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget 

      Øverland, Iris Marie Årdal; Hansen, Julia Iren (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er skrevet ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) ved fakultetet for humaniora-, idretts- og utdanningsvitenskap. Oppgavens tema er strategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget ved mellomtrinnet. ...
    • Target language use in the English classroom - A study of teachers' preferred approach to language acquisition 

      Jørgensen, Cecilie Caroline (Master thesis, 2022)
      This thesis will base its findings on responses from five English language teachers through semi-structured interviews. The aim of the research is to investigate what language teachers today believe is the most beneficial ...