Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 1-7 på tittel
Viser treff 88-107 av 179
-
Lek i begynneropplæringen - En kvalitativ forskningsstudie
(Master thesis, 2023)I denne masterstudien er temaet begynneropplæring og lek. Oppgaven baserer seg på problemstillingen “Læreres forståelse av lek og hvordan lek kan komme til uttrykk i lese - og skriveopplæring i førsteklasse” med påfølgende ... -
Lek i matematikkens begynneropplæring: en analyse av utvalgte læremidler i matematikk til 1. trinn
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan læreverk på 1. trinn legger til rette for bruk av lek i begynneropplæringen. Dette er blitt gjort ved hjelp av en tematisk innholdsanalyse av to utvalgte læreverk, ... -
Lek i undervisningen
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven var å se om lærere tilrettelegger for lek i undervisningen og se dette inn mot lekens plass, behovet for lek og hvordan lek kan bidra til utvikling. Valget for å nå dette målet falt på en kvalitativ ... -
Lek og elevers læring på 1. trinn
(Master thesis, 2023)I dette forskningsprosjektet har målet vært å se på hvordan lekens rolle spiller inn i elevenes læringsarbeid i småskolen. Jeg har valgt å fokusere på elevene på 1. trinn, da oppgaven skrives i begynneropplæringsfaget. ... -
Lek og lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i lekens betydning for elevene i begynneropplæringen, ønsket vi å undersøke lærernes praktisering av og argumentasjon for lek i skriveopplæringen. Formålet med studien var å tilegne oss kunnskap om, og få ... -
Lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne avhandlingen er lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen som foregår i første klasse. Formålet med studien har vært å se på to læreres erfaringer, kunnskap og bruk av lek og lekende tilnærming til ... -
Lek og sosial kompetanse: En kvalitativ intervjustudie av lærere i begynneropplæringen om hvordan lek kan støtte elevenes sosiale kompetanse
(Master thesis, 2023)Formålet med dette prosjektet var å undersøke hvordan lærere reflekterer rundt lekens rolle i å utvikle elevenes sosiale kompetanse i begynneropplæringen. Dataene i denne studien er innhentet gjennom kvalitative ... -
Lek som metode i undervisningen
(Master thesis, 2023)Formålet med dette forskningsprosjektet er å undersøke hvordan lærere på 1. og 2. trinn definerer fenomenet lek og hvordan de anvender lek som undervisningsmetode, for å kunne besvare problemstillingen “hvordan kan leken ... -
Lekende læring i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Det har blitt et økende fokus på lek i den nye læreplanen, òg i utdanningsløpet for lærere. Lek er et vidt begrep, og hva som ligger i lekbegrepet og hvordan det kan komme til uttrykk i begynneropplæringen, kan diskuteres. ... -
Lekende læring med Sphero-Bolt i 1. og 2.klasse. Hvordan kan lek med roboter ivareta barns motivasjon og mestring i matematikk, og samtidig være et nyttig verktøy i utvikling av barns matematiske samtaler?
(Master thesis, 2023)I dagens samfunn er teknologien en naturlig og integrert del av samfunnet vårt. Teknologien er mye mer tilgjengelig nå enn tidligere, og samtidig er det ikke nødvendig å ha kunnskap om programmering for å kunne ta i bruk ... -
Lekende tilnærminger til læring
(Master thesis, 2022)I de senere årene har leken fått en større plass i skolen, både nasjonalt og internasjonalt (Øksnes & Sundsdal, 2020, s. 108). Lekende tilnærminger til læring i norskfaget er et tema det er lite forskning på. Jeg ønsker ... -
Lekens aktualitet i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i lekens betydning for elevene i begynneropplæringen, ønsket jeg å undersøke lærernes erfaringer med leken knyttet opp mot elevers læring. Formålet med studien var å erverve meg kunnskap om, og innsikt i ... -
Lekens betydning i overgang fra barnehage til skolens begynneropplæring - En kvalitativ studie om hvordan ulike profesjonelle aktører i barnehage og skole erfarer at lek kan bidra til at barn opplever sammenheng i overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt hvordan lek kan bidra til at barn opplever sammenheng i overgangen fra barnehage til skole. Jeg har brukt en kvalitativ forskningsmetode med sosialkonstruktivistisk tilnærming. Datamaterialet ... -
Lekpreget undervisning i begynneropplæringen: Lærernes erfaringer, et kvalitativt studie.
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen har problemstillingen “Læreres erfaringer med lekpreget undervisning”. Forskningsmetoden jeg har valgt er intervju. Intervju er en kvalitativ forskningsmetode. Jeg skal snakke med tre barneskolelærere ... -
Leseopplæring på nettbrett: Hvordan jobber et utvalg norsklærere med lesing i klasserom der alle elever har sin egen iPad
(Master thesis, 2022)Norske klasserom har i flere år gjennomgått en digitaliseringsprosess, hvor flere av elevene nå har sin egen digitale enhet. Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan et utvalg lærere jobber med leseopplæring ... -
Litterære samtaler om sakprosa i bærekraftundervisningen: Mellomtrinnselevers refleksjoner om natur og bærekraft i møte med to sakprosatekster
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne masteroppgaven var et ønske om å lage og gjennomføre et litteraturundervisningsopplegg om natur og bærekraft som hadde et positivt fokus, som en motsats til all den negativt vinkla informasjonen rundt ... -
Livsmestring i begynneropplæringa, hvor langt har vi kommet?
(Master thesis, 2023)I 2020 kom det et nytt læreplanverk med en overordnet del hvor det ble innført tre overordnede tverrfaglige temaer. Et av disse temaene er folkehelse og livsmestring, som skal være med på å "(…) gi elevene kompetanse som ... -
Livsmestring i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere implementerer det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i skoletiden, vi har valgt å avgrense oppgaven til å handle om livsmestring i begynneropplæringen, ... -
Livsmestring i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å belyse et utvalg småtrinnslæreres kompetanse i livsmestringsundervisningen. Ønsket er å få et innblikk i lærernes forståelse av livsmestringsbegrepet, muligheter og like så begrensninger ... -
"Livsmestring i skolen er jo elevenes stemmer, egentlig"
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2025-06-01