Anerkjennelse under koronapandemien: Didaktikk om demokrati og menneskerettigheter i en utfordrende situasjon
Abstract
Opplæring til demokratisk medborgerskap og menneskerettighetsundervisning er en viktig del av skolens samfunnsoppdrag. Denne samfunnsdidaktiske masteroppgaven tematiserer hvordan elever på mellomtrinnet opplevde å bli sett, hørt og anerkjent under koronapandemien. For å få svar på denne problemstillingen er fire forskningsspørsmål utarbeidet og anvendt: (1) Hvilke opplevelser og erfaringer har elevene fra skolehverdagen ved ordinær undervisning under koronapandemien? (2) Hvilke opplevelser og erfaringer har elevene fra skolehverdagen ved hjemmeundervisning under koronapandemien? (3) Hvilke synspunkter har kontaktlærer på å skulle se, høre og anerkjenne hver enkelt elev under koronapandemien? (4) Hvilke utfordringer opplevde kontaktlærer under koronapandemien, knyttet til å se, høre og anerkjenne elevene?
Teorigrunnlaget for oppgaven er demokrati- og menneskerettighetsdidaktikk, hvor relevante samfunnsvitenskaper presenteres gjennomgående. Et fokus på danning om, for og gjennom demokrati og menneskerettigheter fremtrer som et grunnleggende utgangspunkt. Den underliggende teoretiske tilnærmingen for oppgaven er fenomenologi. Oppgaven søker dermed å fremme tendenser og synspunkter ved det som undersøkes, fremfor å trekke slutninger. Metodene som anvendes i prosjektet er kvalitativ spørreundersøkelse og semistrukturert intervju. Elever i en 5. klasse gjennomførte spørreundersøkelsen, som ble fulgt opp med et semistrukturert intervju med deres kontaktlærer.
Elevene uttrykker varierte erfaringer og opplevelser knyttet til å bli sett, hørt og anerkjent under koronapandemien. En fremtredende erfaring som er gjort for både elever og lærere knyttes til hjemmeundervisning, som var en ny måte å gjennomføre skolehverdagen på for begge parter. Læreren uttrykker at det var krevende å skulle følge opp elevene under pandemien da det var hjemmeundervisning. Ved ordinær skolehverdag opplevdes det enklere å se, høre og anerkjenne elevene. Varierte opplevelser belyser kompleksiteten av både innføring av tiltak og endring av skolehverdagen.