Arbeid med tallforståelse i lærebøker på 1. trinn
Abstract
Denne oppgaven er en komparativ lærebokanalyse hvor jeg gjør en innholdsanalyse av to læreverk for 1. trinn i matematikk, Matematikk 1 og Volum 1, og sammenligner dem. Formålet med oppgaven er å se hvordan disse to læreverkene jobber med tallforståelse og på den måten være en støtte til lærere eller skoleledere som skal velge lærebøker til elevene. Forskningsspørsmålet er: “Hvordan legger to læreverk i matematikk opp til at elever på 1. trinn skal utvikle tallforståelse?”
Basert på teori om viktige elementer i tallforståelse utviklet jeg innholdskategoriene “begreper”, “telling”, “sammenligning av mengder” og “addisjon og subtraksjon”. Disse blir behandlet i teoridelen, analysen og diskusjonen. Studien er en hovedsakelig kvalitativ studie med noe beskrivelse av omfang av oppgaver der dette er naturlig som beskrevet i metodedelen.
Det kommer fram i oppgaven at Volum 1 bruker fagspråk i større grad og Matematikk 1 bruker i større grad hverdagsspråk og hverdagssituasjoner. Begge verk har med de fleste elementene som ifølge teorien er viktige for tallforståelsen. De har litt ulik rekkefølge på når elementer jobbes med i bøkene, og hva som læres først. Volum 1 begynner for eksempel tidlig med regnestykker ofte uten bildestøtte, mens Matematikk 1 jobber med addisjon og subtraksjon som hverdagssituasjoner før de kommer til regnestykker.