Brukes uteskole og nærmiljø ulikt i sentrumsskoler og bygdeskoler?
Abstract
Denne studien utforsker bruken av uteskole hos bygdeskoler og byskoler. Formålet med studien er å se om det finnes tydelige forskjeller mellom hvordan uteskole utøves blant bygdeskoler og byskoler. Hypotesen er at det vil være hyppigere bruk av naturressurser hos bygdeskolene, mens byskolene vil ta i bruk det urbane nærmiljøet. I studien intervjuer jeg lærere som underviser i samfunnsfag i barneskolen. Opprinnelig var det fire deltakere, men en deltaker trakk seg underveis, og det er derfor kun intervjuet en byskole istedenfor to. Begge bygdeskolene ble intervjuet. På grunn av svakt forskningsgrunnlag kan ikke oppgaven ta for seg generelle forskjeller hos bygdeskoler og byskoler, men tar for seg ulikheter hos skolene som deltok. Resultatene tyder på at det er forskjeller i hvordan uteskole blir benyttet ulike steder i landet, men ikke slik hypotesen antar. Dette gir grunnlag for videre forskning innenfor nærmiljø og uteskole.