Brøk i pikselens paradis: Et kvalitativt prosjekt som ser på hvordan Minecraft Education kan bli brukt i klasserommet, med fokus på elevsamarbeid og hermeneutikk
Abstract
Dette er en kvalitativ masteroppgave som bidrar til forskning innenfor spill i matematikkundervisning. Masteroppgaven handler om temaet Minecraft Education og målet med prosjektet har vært å belyse problemstillingen om Minecraft Education kan bli brukt i matematikklasserommet, og om elevene lærer noe av dette verktøyet. For å kunne tydeliggjøre og utforske problemstillingen på en grundig måte, er det tre forskningsspørsmål som er med på å belyse dette så godt det lar seg gjøre. Datainnsamlingen er hentet fra 7. trinn fra to forskjellige skoler, hvor Minecraft Education i matematikkundervisning var nytt for begge klassene. Elevene jobbet inne på en Minecraft-verden som vi formet selv, hvor det matematiske tema var brøk.
Prosjektet har benyttet seg av tre metoder: observasjon, skjerm- og lydopptak og spørreskjema. Metodene har vært med på å fremheve samarbeidet til elevene, mulighetene og utfordringene Minecraft Education har, og elevenes handlinger og meninger om bruken av Minecraft Education som et verktøy i matematikkundervisningen. Masteroppgaven har et stort omfattende datamateriale, men fremhever fire sentrale funn, to fra hver skole. Funne er deretter analysert opp mot studiens teori, hvor hermeneutikk har fått størst rolle. Funnene har interessante samarbeidsmønstre, hvor alle gruppene jobber ulikt, men det finnes også likheter. Kort sagt er det noen grupper som er gode på å samarbeide og har hjulpet hverandre, men studien viser også til grupper der samarbeidet ikke er like godt.
Resultatene viser til at over gjennomsnittet av elevene viste til positiv reaksjon på både Minecraft Education opplegget og samarbeidet innad i gruppene. Hvor godt elevene samarbeider, er forskjellig fra gruppe til gruppe, men elevene legger selv ord på at de synes det var bra å samarbeide med en annen, og at de fikk samarbeide på en ny måte. Det er mange muligheter og begrensninger innenfor bruken av Minecraft Education i klasserommet. Vårt bidrag til forskning, handler om å se på hvordan ulike elevgrupper har samarbeidet sammen på Minecraft Education. Vi analyserer fire ulike arbeidssituasjoner og dynamikker, hvor elevenes aktivitet er med på å belyse om elevene lærer av å bruke Minecraft Education som et verktøy. I tillegg ser også prosjektet på mulighetene og begrensningene innenfor Minecraft Education, og elevens reaksjoner på å møte brøkoppgaver i en ny kontekst.