Atferdsproblemer i klasserommet
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne studien var å undersøke sammenhengen mellom bevisst klasseledelse og relasjonens betydning for elever med atferdsproblemer. Klasseledelse og relasjonsarbeid henger tett sammen. Bakgrunnen for valg av tema handler om at atferdsproblemer er en økende utfordring i skolen. Lærere kan kjenne på begrenset kompetansegrunnlag relatert til både forebygging og håndtering av atferdsproblemer. Med dagens inkluderingsperspektiv i klasserommet, behøver læreren kompetansen til å drive meningsfull undervisning. Problemstillingen som ligger til grunn for denne masteroppgaven er: Hvordan kan bevisst bruk av klasseledelse bidra til å bygge positive relasjoner mellom lærer og elev med atferdsproblemer?
Kvalitativt forskningsintervju er studiens metodiske tilnærming. Datainnsamlingen har foregått gjennom intervjuer av tre lærere av ulik utdanning og erfaring i skole. Intervjuene ble transkribert, analysert og drøftet.
Studien avdekket at bevisst og tydelig klasseledelse har en effekt på relasjonen læreren har til elever med atferdsproblemer. Hovedfunnene i studien baserte seg på at lærerne benyttet seg av en helhetlig tilnærming til atferdsproblemene. Dette viste seg å være hensiktsmessig med hensyn til tilrettelegging og tiltak for eleven i klasserommet. Det andre hovedfunnet innebærer en lærernes bevisstgjøring rundt sin egen klasseledelse relatert til elever med atferdsproblemer. Det tredje og siste hovedfunnet inkluderer relasjonsarbeid som en del av klasseledelsen.