Organisert vennlig berøring i skolen
Abstract
Hensikten med dette masterprosjektet har vært å få innsyn i elever på småtrinnet sine erfaringer og opplevelser med bruk av organisert vennlig berøring i skolen. Interessen for dette temaet ble tent etter et praksisopphold der en lærer organiserte det som der ble kalt «massasje», hvor elevene masserte hverandre i par. Jeg ønsker med denne oppgaven å belyse hvilken betydning fysisk kontakt gjennom berøring kan ha for de yngste barna i skolen, med vekt på elevenes syn. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og det er gjennomført to semistrukturerte fokusgruppeintervju med ulike elever fra 2.trinn som informanter. Ved hjelp av deres utsagn, og studiens teorigrunnlag, ønsker jeg med prosjektet å besvare følgende problemstilling:
Hvordan kan elever på småtrinnet oppleve bruk av organisert vennlig berøring i skolen?
For å bearbeide og analysere datamaterialet ble det benyttet Braun & Clarks refleksive tematiske analyse. Blant hovedfunnene som ble gjort, viste det seg at elevene på generell basis opplevde at berøringen har en beroligende virkning på dem, og at det er et godt tilskudd i skolehverdagen. Studien konkluderer med at organisert vennlig berøring kan virke stressdempende og bidra til selvregulering forutsett at berøringen som blir gjort oppleves behagelig for den enkelte. Lærerens rolle ble også belyst, og det ble tydelig at for at organiseringen skal fungere, kreves det en årvåken lærer med tydelige rammer. At organisert vennlig berøring kan gi trening i å sette, men også respektere andres grenser, er blant de viktigste slutningene mine, da trening på dette fra ung skolealder vil kunne få stor betydning for elevenes evne til å sette og respektere grenser i eldre alder.