Livsmestring og skjønnlitteratur
Description
Full text not available
Abstract
Folkehelse og livsmestring kom inn som et tverrfaglig emne i læreplanen i 2020. Temaet skal bidra til at elevene får en bedre forståelse for hvilke faktorer som kan fremme god livskvalitet og mestring av eget liv. I norskfaget kan lesing av skjønnlitteratur bidra til at elever får innblikk i hvordan fiktive personer mestrer livene sine i ulike kontekster og livssituasjoner. Denne masteroppgaven tar for seg skjønnlitteraturens rolle i arbeid med temaet livsmestring i norskfaget. Formålet med studien er å bidra til ny innsikt i livsmestring i norskfagets litteraturundervisning. Materialet som er valgt, er romanene Fugleguten av Rune Belsvik, illustrert av Sigbjørn Lilleeng, og Buffy By er talentfull – en selvbiografi av Ingeborg Arvola, illustrert av Nora Brech. Oppgavens problemstilling er følgende: Hvordan kan lesing av romanene Fugleguten og Buffy By er talentfull – en selvbiografi bidra til å erfare livsmestring? For å kunne besvare problemstillingen tar jeg utgangspunkt i disse to forskningsspørsmålene: i) Hvordan kommer temaet livsmestring frem i de to romanene? ii) Hvordan kan man bruke bøkene i norskundervisningen?
Funnene fra analysen viser at begge bøkene gir innblikk i livsmestring gjennom hovedkarakterenes utvikling, men på forskjellige måter. Begge hovedkarakterene går gjennom en tydelig utvikling i løpet av fortellingene, og viser at de mestrer livet til det bedre. Gjennom litterære samtaler kan bøkene fungere som en inngang til å arbeide med temaet livsmestring på mellomtrinnet. Bøkene åpner blant annet opp for å snakke om egne og andres følelser, tankemønstre, relasjoner, livssituasjoner og ulike verdivalg.
Nøkkelord: Barnelitteratur, roman, livsmestring, Fugleguten, Buffy By er talentfull – en selvbiografi