Lærerens rolle under frileken - Frilek i klasserommet på timeplanen
Abstract
Målet med denne masteravhandlingen var å undersøke lærerens rolle under frileken, og se nærmere på denne rollen gjennom forskning. For å se nærmere på lærerrollen falt valget vårt på en kvalitativ forskningsstrategi. Vi samlet inn våre data gjennom observasjon av en 1.klasse under frilek, og deretter fokusgruppeintervju med barn som deltok i frileken. Datainnsamlingen foregikk på en utvalgt skole, og vi ønsket å se på hvordan akkurat denne skolen bruker og benytter seg av frileken som et verktøy på timeplanen. Vi ønsket å se hvilken hensikt frileken har for førsteklassingene, og hvilken rolle læreren har under frileken. Vår motivasjon og bakgrunn for valgt tema er en blanding av egne erfaringer vi har gjort oss i praksis, den nye læreplanen LK20 med støtte i evalueringen av seksårsreformen, samt flere artikler og forskning som legger frem viktigheten av å la barn få utvikle seg gjennom frileken, også i skolen.
I studien vår ønsket vi å se på frileken, som er en type lek. Hvordan læreren oppfatter og arbeider med frilek i skolen er avhengig av flere faktorer som blant annet utdanning, erfaring, personlighet, tanker, fantasi, kreativitet og oppfatninger. Rollen som læreren har under frileken, kan derfor være nokså forskjellig fra lærer til lærer. Sett fra barns perspektiv er frilek også varierende på grunn av alder, modenhet, interesser og lekerfaringer. Vi ønsket videre å se nærmere på hvordan barna oppfatter lærerens rolle under frileken, og funn fra studien viser at lærerne fungerer som aktive deltakere i barnas læring og skaper et miljø som fremmer både faglig og sosial utvikling blant førsteklassingene. Vi kan se at frileken er med på å forme barnet i den retningen den norske skolen har som mål i dag.
Studien viser også at lærerens rolle under frileken er varierende, men at frilek i klasserommet kan bidra til at lærer får mulighet til å skape mening, trygghet, motivasjon og redusert stress hos førsteklassingene. Lærere har et utdannings- og danningsoppdrag, og under frileken ser vi at læreren kan utføre begge disse oppdragene. Frileken er et godt utgangspunkt for å kombinere disse to oppdragene. Vi ser også at det er klare fordeler med å slippe frileken inn i klasserommet, og i den anledning bør også klasserommet tilpasses frileken. Dette kan realiseres, men er avhengig av rammer, kunnskap om frilek, ledelse på den lokale skolen, og også lærerens handlingsrom. The aim of this master's thesis was to take a closer look at the teacher's role during free play and go deeper into this role through research. To be able to see the teacher's role, we opted for a qualitative research strategy. We collected our data through observation of a first-grade class during free play followed by a focus group interview with children. The data collection took place in a selected school's first grade. We wanted to investigate how this school utilizes and incorporates free play as a tool in the curriculum, the purpose of free play for first graders, and the role of the teacher during free play. Our motivation and background for choosing this topic comes from a blend of our own experiences during practice, the new curriculum LK20 supported by the evaluation of the six-year reform, as well as several articles and research highlighting the importance of allowing children to develop through free play in school.
In our study, we aimed to focus on free play, which is a type of play. How a teacher perceives and works with free play in school depends on several factors such as education, experience, personality, thoughts, imagination, creativity, and perceptions. Therefore, the role of the teacher during free play can vary significantly from teacher to teacher. From the children's perspective, free play also varies due to age, maturity, interests, and play experiences. We wanted to take a closer look at how children perceive the teacher's role during free play, and findings from the study show that teachers function as active participants in the children's learning, and they create an environment that promotes both academic and social development among the first graders. We can see that free play contributes to shaping the child in the direction that the Norwegian school aims for today.
The study also shows that the teacher's role during free play is varied, but free play in the classroom can help the teacher create meaning, motivation, and reduce stress among first graders. Teachers have an educational and formative mission, and during free play, we see that the teacher can fulfill both missions. Free play is a good starting point for combining these two missions. We also see clear benefits to incorporating free play into the classroom, and in that regard, the classroom should also be adapted for free play. This can be achieved, but it depends on resources, knowledge about free play, leadership at the local school, and the teacher's autonomy.