Læreres refleksjoner om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet
Abstract
Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke refleksjoner har lærere om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet? Innføringen av mikrokontrollere i undervisningen kommer som et resultat av arbeidet med fagfornyelsen og læreplanverket for LK20. Digitaliseringsstrategien førte til super:bit prosjektet som har fått i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å fremme programmeringskunnskap hos elever og lærere på mellomtrinnet. Studien i denne oppgaven har en kvalitativ tilnærming. Datainnsamlingen har foregått ved semi-strukturert intervjuer og studien inneholder refleksjoner fra tre informanter rundt innføringen og bruken av micro:bit i deres undervisning.
Informantene opplever at undervisning med micro:bit engasjerer og motiverer elevene. Informantene forteller om elever som utforsker mulighetene i micro:biten ved hjelp av arbeidsmetoden prøving og feiling. Informantene brukte ofte nettressurser når de forbereder undervisning med micro:bit, og deler erfaringer i profesjonsfellesskapet. Resultatene avdekket av informantene ikke følte at de hadde fått nok opplæring i forkant av introduksjonen av micro:bit i undervisningen. De ønsket mer kursing og er en del av det pågående super:bit prosjektet som har avslutning i 2022.