Show simple item record

dc.contributor.advisorHaslekås, Camilla
dc.contributor.advisorRage, Sigurd
dc.contributor.authorSigurdsen, Øyvind
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:33Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608077:50827472
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013910
dc.description.abstractProblemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke refleksjoner har lærere om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet? Innføringen av mikrokontrollere i undervisningen kommer som et resultat av arbeidet med fagfornyelsen og læreplanverket for LK20. Digitaliseringsstrategien førte til super:bit prosjektet som har fått i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å fremme programmeringskunnskap hos elever og lærere på mellomtrinnet. Studien i denne oppgaven har en kvalitativ tilnærming. Datainnsamlingen har foregått ved semi-strukturert intervjuer og studien inneholder refleksjoner fra tre informanter rundt innføringen og bruken av micro:bit i deres undervisning. Informantene opplever at undervisning med micro:bit engasjerer og motiverer elevene. Informantene forteller om elever som utforsker mulighetene i micro:biten ved hjelp av arbeidsmetoden prøving og feiling. Informantene brukte ofte nettressurser når de forbereder undervisning med micro:bit, og deler erfaringer i profesjonsfellesskapet. Resultatene avdekket av informantene ikke følte at de hadde fått nok opplæring i forkant av introduksjonen av micro:bit i undervisningen. De ønsket mer kursing og er en del av det pågående super:bit prosjektet som har avslutning i 2022.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLæreres refleksjoner om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record