Lærerens relasjonsbygging til elever med alvorlige atferdsproblemer på barnetrinnet
Abstract
Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere kan arbeide for å etablere positive sosiale relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer på 1.-7. trinn. Studien ser nærmere på hva alvorlige atferdsproblemer er, hvordan læreren kan arbeide for å etablere positive sosiale relasjoner, hva som kjennetegner en negativ lærer-elev-relasjon og hvordan læreren kan arbeide for å snu den.
Oppgaven viser til et sammenfall med egen profesjonsfaglig interesse, men også med tidligere forskning. Forskningen som fremheves viser særlig til at positive lærer-elev-relasjoner er svært viktige for elevenes læring, utvikling og trivsel, og spesielt for elever med alvorlige atferdsproblemer. Oppgaven viser også hvordan lærernes egenskaper og holdninger kan være avgjørende for å inkludere sårbare elever i skolens fellesskap. Lærer-elev-relasjonen og vennskap til jevnaldrende fremmer trivsel hos eleven, mens dårlige lærer-elev-relasjoner og mye negativ oppmerksomhet fra lærer, kan påvirke medelevers syn på enkeltelever, og dermed påvirke relasjonene mellom elevene.
Studiens metode er et kvalitativt forskningsdesign, og datainnsamlingen er gjort via semistrukturerte forskningsintervjuer. Utvalget består av 4 utdannede lærere, som alle har lang erfaring med å arbeide med elever med alvorlige atferdsproblemer. I analysen av funnene er det brukt en tematisk analyse med en hermeneutisk tilnærming. Dette for å få frem de dypere meningene og informantenes opplevelse av fenomenet.
Hovedfunnene viser at elever med alvorlige atferdsproblemer i betydelig grad utfordrer læreren i det daglige samspillet. Oppgaven viser hvordan lærerne er opptatt av å møte elevene med gjensidig tillit, respekt og anerkjennelse. Oppgavens utvalg viser et ønske om å være en trygg voksen også for de elevene som særlig utfordrer deres lærerprofesjon. De ser også på positive lærer-elev-relasjoner som svært viktige for elevenes trivsel, læring og utvikling. Oppgavens funn samsvarer med tidligere forskning på feltet, og viser særlig til at ny forskning kan gi viktige bidrag til å forstå betydningen av lærer-elev-relasjonen i kvalitative studier, også med elever med alvorlige atferdsproblemer som informanter.