Lærerens relasjonskompetanse i møte med sårbare barn
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3013862Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
En god relasjon mellom lærer og elev er av stor betydning for alle elever, men for de sårbare barna kan den også være avgjørende (Skrøvset, Mausethagen & Slettbakk, 2017, s. 14). Hensikten med dette forskningsarbeidet har vært å se på hva som kjennetegner en læreres relasjonskompetanse i møte med de sårbare barna, og hvordan de konkret arbeider for at også elevene med utfordringer eller belastninger i møte med skolen skal få en fin hverdag.
Den overordnede problemstillingen i oppgaven er «Hva kjennetegner lærerens relasjonskompetanse i møte med sårbare barn?», der designet er en kvalitativ studie med ønske om å belyse lærernes refleksjoner, erfaringer og opplevelser rundt egen relasjonskompetanse. Det er ett bredt område, og jeg har derfor også benyttet meg av tre forskningsspørsmål:
* Hva kjennetegner en god relasjonskompetanse?
* Hva er et sårbart barn?
* Hvordan skape gode relasjoner til sårbare barn?
Studien inneholder en presentasjon av tidligere relevant forskning som belyser viktigheten av gode relasjoner i skolen, i tillegg til oppdatert og nyere forskning på samme område. Relasjonskompetanse er et viktig begrep, og jeg håper denne forskningen kan være med på å løfte begrepet. Rammeverket i oppgaven og for drøftingen av funnene omhandler relasjonskompetanse og sårbare barn som begrep, og tre individuelle intervjuer av strategisk valgte pedagoger danner utvalget i studien. Pedagogene ble spurt om egne erfaringer og refleksjoner knyttet til relasjoner, sårbare barn, utagering og forebyggende arbeid.
Funnene i studien viser at både relasjonskompetanse og sårbare barn er vide begrep, som kan diskuteres i mange ulike former. Det vises likevel i sammenheng med funnene mine at lærerne har en nokså lik forståelse av begrepene i skolen, og at viktigheten av å være en relasjonskompetent lærer er stor. Det kan virke vanskelig å skape gode relasjoner til de sårbare barna, men konklusjonen i oppgaven peker likevel mot at det er lærerens evne til å håndtere tid, følelser og trygghet som i stor grad påvirker hvordan relasjonsforholdet føles for både lærer og elev. Gjennom oppgaven blir både relasjoner, trygghet, samspill, tilknytning og ulike former for sårbarhet diskutert, i tillegg til lærernes og Utdanningsdirektoratet egne tips og triks i møte med vanskelige relasjoner.