Lærerens tilrettelegging for leselyst
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3082402Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av hvordan tre lærere på småtrinnet legger til rette for leselyst hos elever på et tidlig stadium i den andre leseopplæringen. Gjennom dybdeintervju og observasjon gir denne studien innsikt i hva lærerne gjør i undervisningen sin for å motivere disse elevene til lesing. Det fremkommer også av studien hva slags forståelse lærerne har av begrepet leselyst, og hvordan de benytter seg av klasserommet for å motivere for lesing.
I arbeidet med å fremme elevens leselyst har læreren en sentral og viktig rolle. Studien indikerer at lærerne er bevisste på, og jobber aktivt med å motivere elevene sine for lesing. Det viser seg av studien at blant annet arbeid med elevens mestring, leseengasjement, interesse og tilpasset opplæring står sentralt i lærernes undervisning for å fremme elevenes lyst til å lese. Sosial interaksjon og samhandling om bøker viser seg å fremme elevenes motivasjon for lesing. Det kommer derimot frem av studien at lærerens intensjon om å legge til rette for sosial samhandling i arbeid med tekster, ofte er høyere enn den graden det sosiale samspillet mellom elevene viser seg i undervisningen.