Browsing Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap by Title
Now showing items 709-728 of 935
-
Sense-making through Touch Interaction with a Picturebook App
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Many picturebooks are published today as software applications (apps) for touch devices, presenting many opportunities for sensory experiences and interaction. A person’s sense-making is embodied (or grounded) in sensory ... -
Ser du gorillaen i rommet? Om å undervise i observasjon ved bruk av fiksjonalisering
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne dramaturgiske studien undersøker vi hvordan lærerstudenter trener på observasjon som ferdighet og metode for å forberede seg til observasjonspraksis i skolen. Treningen foregår i et profesjonsverksted, en arena for ... -
Shadow Schools-Tamil Educational Success in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper considers Tamil educational success in Norway. Employing Bourdieu’s cultural capital as a conceptual lens, the factors that drive Norwegian-Tamil parents’ educational ambitions for their children are explored. ... -
Shifting the eating disorder into the background—Friluftsliv as facilitating supportive strategies in everyday life recovery
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The aim of this qualitative study was to explore subjective experiences of howfriluftsliv can support processes of recovery for persons living with eating disorders. Eight participants with experiences with bulimia nervosa ... -
Siblings, shopping, and sustainability: Birth-order differences in green consumption
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Several studies have examined the role of birth order in shaping human personality, but fewer have tested this variable in relation to other pressing issues. We conducted a birth-order study on green consumption, which ... -
Siger ungdomsværelset noget om ungdommen?
(Journal article, 2007-04)Ungdomsværelset udgør et helt konkret vidnesbyrd om den unges liv. Willy Aagre fortæller her om forskningen i ungdomsværelset. Og så åbner han døren til tre forskellige ungdomsværelser. -
The significance of green exercise for the health and wellbeing of Italian immigrants in Norway: a mixed-methods study
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background: Green exercise (physical activity in presence of nature) has beneficial effects for health and wellbeing. Green exercise is a popular form of recreation in the Nordic countries, but participation is lower among ... -
Simulations at work — a framework for configuring simulation fidelity with training objectives
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This study aims to provide framework for considering fidelity in the design of simulator training. Simulator fidelity is often characterised as the level of physical and visual similarity with real work settings, and the ... -
Simulations in Maritime Training: A video study of the socio-technical organisation of ship simulator training
(Doctoral thesis, 2015)This thesis is situated within the field of educational research, and examines the use of ship simulators to create work-like contexts in maritime training. Within the maritime domain the use of ship simulators is customary ... -
Single-Case Writing Interventions for Students with Disorders of Intellectual Development: A Systematic Review and Meta-Analysis
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Students with disorders of intellectual development (ID) often experience writing difficulties, and effective interventions are highly needed. This systematic review and meta-analysis of single-case experimental design ... -
Skapende arbeid med grunnformsproblematikk. En inngangsport til visuell og kulturell forståelse
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Denne artikkelen bygger på erfaringene med et grunnformsbasert utsmykningsprosjekt på en barneskole og to undervisningsprosjekter knyttet opp mot utsmykningen og dens tematikk - det ene med studenter i lærerutdanningen og ... -
Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Hensikten med denne artikkelen er først å synliggjøre to sentrale premisser for å kalle skapende dans en fagtradisjon, deretter å undersøke hva som skal til for å kalle noe et forskningsfelt og hvordan skapende dans som ... -
Skjønnlitteraturen og elevleseren – en undersøkelse av en lærers modellering av litterær faglighet og elevenes engasjement i arbeidet med Hamlet
(Chapter, 2020)Denne undersøkelsen har for det første som mål å undersøke hvordan litteraturfaglighet og engasjement kommer til uttrykk i en klasse som arbeider med Shakespeares Hamlet. For det andre å undersøke om den litteraturfagligheten ... -
Skolebaserte fellesskap for læring og forskning
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I denne artikkelen viser jeg hvordan teori og praksis, lærerutdanning og læreryrke, forsker, lærer og lærerstudent kan møtes i et så likeverdig samarbeidsforhold som mulig. Gjennom aksjonslæring og aksjonsforskning som ... -
Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Folkehelseinstituttet (2016) konkluderer med at 15 til 20 prosent av alle norske ungdommer til enhver tid har nedsatt funksjon grunnet psykiske vansker. Samtidig viser Bakken (2016) til at ni prosent av guttene og 26 prosent ... -
Skolering av kroppen. Om kunnskap og makt i kroppsøvingsfaget
(Doctoral thesis, 2003)The topic of my doctoral dissertation is regulation of the body in time and space. In particular, I will look at the role of the school in constructing the concept of the body in modem times, and how changes in body images ... -
Slaughtering a cow in early childhood education: Pedagogic meetings with destruction as change
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article explores the concept of change in education through an examination of the entangled processes of destruction and creation made visible during a Norwegian kindergarten’s tradition of participating in a cow-slaughter ... -
Sluttrapport. Kostholds- og måltidsmønster, fysisk aktivitet og vektutvikling hos barn i grunnskolen i Telemark. 4.-10. klassetrinn
(Research report, 2015-01-14)Hovedmålet med prosjektet har vært å øke kunnskapen om fysisk aktivitet og kostholdsvaner hos barn med ulik sosial bakgrunn i grunnskolen i Telemark. Prosjektet har bestått av tre tverrsnittstudier: på 4. klassetrinn i ... -
Sløyden i endring: 35 år med NordFo 1985-2020
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen undersøker temaområder som karakteriserer den nordiske sløyden og avdekker ulike påvirkningsfaktorer som styrer fagområdets utvikling. Som empiri anvendes en kartlegging av 145 plenumsforedrag avholdt på ...