Browsing Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap by Title
Now showing items 942-961 of 1012
-
Vad och hur gör de? - att synliggöra lärande i grundskolans slöjdpraktik via videoetnografi och mikroanalys
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Artikeln bygger på resultat och erfarenheter av etnografiskt insamlade videoinspelningar från grundskolans slöjdundervisning utgående från tre studier; dels vid ett projekt med förstudier under slutet av 1990-talet (Johansson, ... -
Validity and Reliability of an Inertial Sensor-Based Knee Proprioception Test in Younger vs. Older Adults
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Diminishing proprioception caused by aging effects is associated with a higher risk to fall. However, existing measurement systems of proprioception are often expensive, time-consuming, or insufficient regarding reliability ... -
Values in preservice mathematics teachers’ discussions of the Body Mass Index - A critical perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores the values that come to the fore when preservice mathematics teachers (PTs) 1 engage in critical discussions about the role of mathematical models in society. The specific model that was discussed was ... -
"Vårt hjerte vet, vårt øye ser". Kulturvern i Norge
(Book, 2004)Boka tar leseren med på en kunnskapsreise om kulturminner og kulturmiljø. I den presenterer forfatterne de ulike sidene av kultur og kulturvernet samlet, både materielle og ikke-materielle kulturminner. Miljøet som omgir ... -
Veiledning av nyutdannede førskolelærere. Hvilke forventninger til veiledning av nyutdannede førskolelærere gir veiledere uttrykk for?
(Master thesis, 2004)The research question in the dissertation is: "What expectations to mentoring of recently qualified pre-school teachers do the mentors express? ". The question has been put into a social, theoretical and an empiric ... -
Veiledning og taus kunnskap. På hvilken måte kan veiledning ha betydning for refleksjon i forbindelse med handling?
(Master thesis, 1996)Problemstillingen som behandles i denne avhandlingen er: På hvilken måte kan veiledning ha betydning for refleksjon i forbindelse med handling? Dette belyses i hovedsak utfra Schöns teori om praktisk yrkeskunnskap og ... -
Verdas største skrøne: Om korleis folkrockgruppa LOMsk tolkar Peer Gynt-forteljinga
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article examines the album Bukkerittet (The Buck Ride) by the Norwegian folk rock group LoMsk. The album, released as a CD, contains motifs, characters and situations taken from the famous play Peer Gynt, written by ... -
Video as a Tool for Knowing and Telling in Practice-led Craft Research
(Chapter; Peer reviewed, 2022)As craft practices have been taken up in academia, practitioner-researchers meet the challenge of articulating experiential knowledge of their practice. This position asks the researcher to first document and make sense ... -
Video-based mind maps in higher education: A design-based research study of pre-service teachers' co-construction of shared knowledge
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this design-based study first-year pre-service teachers co-constructed video-based mind maps as part of a pedagogy course. The students produced self-made group videos and uploaded them to a joint platform before working ... -
Videolekser som ressurs for lesing og undervisning i lærerutdanning – En studie av hvordan samarbeid og partnerskap kan utvikles rundt lærerstudenters videoinnspilte leserefleksjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen rapporterer fra et pågående designeksperiment der et konsept kalt «videolekser» ble introdusert for å få innsikt i lærerstudenters lese- og læringsprosess. Konseptet ble laget i samarbeid mellom underviserne ... -
Viking Ships with Angular Stems: Did the Old Norse term beit refer to early sailing ships?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This article discusses a certain type of ship known from Scandinavian Viking Age and Merovingian Period iconography. This type of ship has a vertical stem and stern that meet the keel at right angles, sometimes with an ... -
De viktige bildebokvalgene – lesing av bildebøker som estetisk aktivitet i 38 barnehager
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Denne artikkelen omhandler et utviklingsarbeid som involverte 38 barnehager. Et av målene med arbeidet var at barnehagene skulle få økt kompetanse om nye bildebøker. Et annet var at de skulle få økt kunnskap, og forståelse ... -
Vinjes Ferdaminni i opplysningsdialektisk perspektiv
(Chapter, 2021)Ferdaminni handler om Aasmund Olavsson Vinjes reise sommeren 1860. Karl XV skulle krones i Trondheims domkirke, og Vinje dro som journalist for Dølen. Men ønsket om å bli bedre kjent med Norge var nok minst like viktig som ... -
Visual ethnography as a tool in exploring children?s embodied making processes in pre-primary education
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article presentsand discussesvisual ethnography as a methodological approach to research on embodied making and learning in pre-primary education. The article reflectsonhowvisual ethnography (Pink, 2007) contributes ... -
Vitenskapsteoretiske posisjoner innen norsk friluftslivsforskning
(Others, 2001)Friluftsliv som eget forskningsfelt har et relativt begrenset omfang, men har nær tilknytning til andre og større forskningsfelt som fritid, turisme, kultur og naturforvaltning. Sentrale tema for den norske forskningen har ... -
Vocabulary learning strategies in extramural English gaming and their relationship with vocabulary knowledge
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Research has shown that students learning English as a foreign language can enhance their vocabulary knowledge through exposure to the target language outside of school. However, little is known about whether certain ... -
Vocational teacher education : a Norwegian context
(Journal article, 2008)The purpose of this paper is to present the development and status of vocational teacher education in Norway, and to discuss its contemporary philosophy, structure and content. As there is no very clear definition of the ... -
Vokabularstimuleringstiltak for barn med Down syndrom: Hva sier forskningen?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Vokabular synes å være av avgjørende betydning for hvordan barn med Down syndrom utvikler seg og fungerer innenfor en rekke områder, som f.eks. språk- og leseferdigheter, sosial fungering samt kvaliteten på inkluderingen ... -
Vurdering - avgjørende for at elevene skal lære
(Others, 2012)