Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for pedagogikk [300]
- Publikasjoner fra CRIStin [3865]
Original version
Psykologi i kommunen. 2018, 63 (6), 29-38.Abstract
Folkehelseinstituttet (2016) konkluderer med at 15 til 20 prosent av alle norske ungdommer til enhver tid har nedsatt funksjon grunnet psykiske vansker. Samtidig viser Bakken (2016) til at ni prosent av guttene og 26 prosent av jentene fra 10. klassetrinn til Vg3 har høyt nivå av depressive symptomer. Det er i denne forbindelse verdt å merke seg at Raknes med flere (2017) finner at ungdom oftere har dårligere livskvalitet på skolen enn det de har hjemme. I lys av dette ønsket vi å se om det er mulig å finne noen skolerelaterte faktorer som kan knyttes opp mot stress og uro på skolen. Funnene som presenteres i artikkelen er basert på en web-basert studie som ble gjennomført i 2017, og som omfatter 691 elever fra 8. til 10. klassetrinn. Vi finner sammenheng mellom skolerelaterte faktorer og psykisk stress og uro. Jenter sliter i større grad enn gutter med psykisk stress og uro i ungdomstrinnet. Samtidig er det verdt å merke seg at problemer knyttet til psykisk stress og uro øker i omfang fra 8. til 10. klassetrinn.