Skapende arbeid med grunnformsproblematikk. En inngangsport til visuell og kulturell forståelse
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Hansen, C. Skapende arbeid med grunnformsproblematikk. En inngangsport til visuell og kulturell forståelse. Techne A, 2011, 16(4), p. 80-94Abstract
Denne artikkelen bygger på erfaringene med et grunnformsbasert utsmykningsprosjekt på en barneskole og to undervisningsprosjekter knyttet opp mot utsmykningen og dens tematikk - det ene med studenter i lærerutdanningen og det andre med barn i 6. klasse. Spørsmål som berøres vil blant annet være: Hvordan introdusere begrepet grunnformer i faget Kunst og håndverk slik at det gir mening – både for studenter og barn?, hvordan vise grunnformenes relevans både i forhold til kunst, design og arkitektur?, hvordan skape forståelse for grunnformenes visuelle variasjonspotensial?, hva slags kunnskap dannes gjennom en slik tilnærming til fagfeltet? Hensikten med både utsmykningen og undervisningen var å bygge en faglig grunnmur for dynamisk form- og komposisjonsforståelse. Prosjektet er ment å kunne være et utgangspunkt for både skapende handling og en inngangsport til et meningsfullt møte med visuell kultur. Kunstdidaktisk knytter jeg artikkelen til John Dewey.