Browsing Institutt for estetiske fag by Issue Date
Now showing items 1-20 of 105
-
Constructing a formbild - An inquiry into the dynamical and hierarchical aspects of the hermeneutical filters controlling the formbild construction in design education situations
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2006-12-01)The aim of this study is to contribute new knowledge of how a formbild is constructed in an educational situation. This knowledge is needed for understanding more clearly the circumstances under which we are teaching ... -
Alternative theoretical and methodological approaches for exploring higher education in Art and Crafts
(Journal article; Peer reviewed, 2009-12-31)This article presents and discusses approaches for exploring higher education in Art and Crafts. The concepts exploring versus research and the different foci in an insider perspective versus an outsider perspective ... -
Hyperlinking i dokumentasjon: av digitalbasert bildskapende utviklingsarbeid
(Tilde: rapporter från Institutionen för estetiska ämnen, Journal article, 2010)Artikkelen setter søkelys på problemstillinger og muligheter knyttet til bruk av hypertekst og hyperlinket materiale som et mulig verktøy i arbeid med dokumentasjon og formidling av digitalbasert skapende utviklingsarbeid. ... -
Ringen av forvandlinger: en analyse av prosjektet Teaterteppet i barnehagen Diana i Reggio Emilia
(Tilde: rapporter från Institutionen för estetiska ämnen, Journal article, 2010)I Teater Ariosto i Reggio Emilia i Italia henger et vakkert teaterteppe. Teppet er representativt for teaterets egenart som et møtested der den dagligdagse virkeligheten forvandles ved hjelp av fantasi mediert gjennom ... -
Fraktal-læring. Kunstundervisning som dynamisk system
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I denne artikkelen ønsker jeg å presentere og undersøke teoretisk en strategi for undervisning i samtidskunst, med undervisningsemnet KunstLab som kontekst. KunstLaben er en reaksjon på modernismen som fortsatt utgjør ... -
Dagboksmetod - att beskriva slöjdarbete med elevers och lärares egna ord
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I denna artikel ligger fokus på dagbokstexter för reflektion och lärande i skolans slöjdundervisning. Att dokumentera och skriva om sin dag och sina känslor har förekommit sedan människan började skriva. Dagböcker som ... -
Vad och hur gör de? - att synliggöra lärande i grundskolans slöjdpraktik via videoetnografi och mikroanalys
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Artikeln bygger på resultat och erfarenheter av etnografiskt insamlade videoinspelningar från grundskolans slöjdundervisning utgående från tre studier; dels vid ett projekt med förstudier under slutet av 1990-talet (Johansson, ... -
Fokusgruppeintervju, et hjelpemiddel til å videreutvikle kunnskap om undervisningen i lærerutdanningen?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I denne artikkelen diskuterer vi i hvilken grad fokusgruppeintervju kan være en egnet innfallsvinkel til å utvikle forskningsbasert kunnskap om undervisningen i faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Vi ... -
Skapende arbeid med grunnformsproblematikk. En inngangsport til visuell og kulturell forståelse
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Denne artikkelen bygger på erfaringene med et grunnformsbasert utsmykningsprosjekt på en barneskole og to undervisningsprosjekter knyttet opp mot utsmykningen og dens tematikk - det ene med studenter i lærerutdanningen og ... -
Følgeforskning av "Nettbasert masterstudium i Formgiving, kunst og håndverk"
(Research report, 2012)På oppdrag fra Institutt for forming og formgivning ved Høgskolen i Telemark har vi gjennomført et følgeforskningsoppdrag knyttet til oppstart, gjennomføring og avslutningen av treårig Nettbasert master i formgivning, kunst ... -
Providing materials and spaces for the negotiation of meaning in explorative play: teachers´ responsibilities
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article aims to illustrate how both physical and social factors influence possibilities for children’s learning (meaning negotiation) in visual art contexts in early childhood education. The main discussion relates ... -
Livet etter studiene Hva gjør faglærer- og master-/hovedfagstudentene i formgiving, kunst og håndverk etter endt utdannelse?
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Artikkelen presenterer en undersøkelse av yrkespraksisen til uteksaminerte faglærere og lektorer i formgiving, kunst og håndverk ved Høgskolen i Telemark – en av to norske høgskoler som tilbyr utdanningen. Populasjonen ... -
Mind the gap! Creating a community between teacher-actors and toddler-spectators in a performative event
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article is based on an inquiry into the framing of artistic effects in space and addresses the interactions between two-year-old children and adult performers. I discuss how the traditional communication gap between ... -
Transforming physical materials into artefacts – learning in the school’s practice of Sloyd
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article describes learning and interaction in the practice of Sloyd [Craft and Design, sw. Slöjd] when pupils in the school’s practice of sloyd work on and transform material into a sloyd object in the Swedish ... -
Book of abstracts. Making. An international conference on materiality and knowledge. Notodden, 24.-27. september 2012
(Book of abstracts, 2012-09-21)Making – an International Conference on Materiality and Knowledge in Notodden 24th-27th September 2012 – aims to provide an arena for discussions on field-specific, inter- and transdisciplinary knowledge production within ... -
Drawing with Metaphors. Mediating ideational content in drawing through metaphors
(Journal article; Peer reviewed, 2013)It is not easy to express abstract concepts, such as time and society, in a drawing. The subject of this article is rooted in the educational issue of visually expressing themes represented by abstract concepts. However, ... -
En drøfting av forholdet mellom humanistisk og samfunnsvitenskapelig tilnærming til kultur. Eksempler på likheter og forskjeller fra nyere forskning
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Det å arbeide tverrvitenskapelig er ikke uvanlig når det gjelder forskning innenfor estetiske fagområder. I mitt tilfelle dreier det seg om kulturforskning som både har en humanistisk og en samfunnsvitenskapelig karakter. ... -
A systems theory perspective on the relationship between practice and research in the making disciplines
(Journal article; Peer reviewed, 2013)This article discusses the relationship between practice and research in the making disciplines. The discussion is based on a systems theory with reference to the German sociologist Niklas Luhmann (2007) and the way ... -
”Å skape forbindelser”. Atelierets plass og atelieristens kompetanse i barnehagene i Reggio Emilia
(Journal article; Peer reviewed, 2013-06)Forming har gitt viktige bidrag til det helhetlige kunnskapssyn som lenge har vært dominerende i norsk barnehagepedagogikk, men fagfeltet er nå lavere prioritert i forhold til aktiviteter som er ment å fremme ferdigheter ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Presentasjon av masterstudentenes oppgaver i estetisk skapende prosjekt, pilotprosjekt og andre tekster
(Others, 2014)Dette mastertidsskriftet er en presentasjon av studentoppgaver ved master i formgivning, kunst og håndverk ved høgskolen i Telemark, campus Notodden. Studiet er en videreføring og videreutvikling av Rammeplan for hovedfag ...