Fraktal-læring. Kunstundervisning som dynamisk system
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Podowska, J.B. Fraktal-læring. Kunstundervisning som dynamisk system. Techne A, 2011(17), p. 157-193Abstract
I denne artikkelen ønsker jeg å presentere og undersøke teoretisk en strategi for undervisning i samtidskunst, med undervisningsemnet KunstLab som kontekst. KunstLaben er en reaksjon på modernismen som fortsatt utgjør grunnlaget i kunstundervisningen i lavere utdanning. Emnet har jeg utarbeidet selv og kalt KunstLab for å signalisere innholdets samtidskunstorienterte og eksperimenterende karakter. Strategien preges av utforskning og eksperimentering, både med teknologi og tankesett. KunstLaben varer i ca. 6 uker, og består av ulike oppgaver som skal synliggjøre for studentene tverrfaglighet og konseptuelle strategier i samtidskunst. Gjennom eksempler med eksisterende kunstverk, praktiske og strategiske oppgaver, ønsker jeg å skape en tilnærming til kunstens interdisiplinære og transdisiplinære karakter. Emnet KunstLab kan plasseres i kategorien fri kunstworkshop, hvor intellekt, følelser, refleksjon, språk og fornuft innfiltrerer hverandre i et dynamisk system. Gjennom litteratur undersøker jeg KunstLabens opprinnelse og grunnlag. I artikkelen forsøker jeg å svare på hvorfor jeg har utformet KunstLaben slik. Hvilken forforståelse har bidratt til dens utforming og innhold? Hvilke verdiprioriteringer ligger bak? Artikkelen inneholder en etter-analyse av læringsprosesser i KunstLaben gjennom bruk av dynamisk systemteori i et postmodernistisk perspektiv.