Browsing Institutt for estetiske fag by Issue Date
Now showing items 21-40 of 105
-
Fagtradisjoner, faglige synteser og fagdiskurs
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Denne artikkelen fokuserer på at oppmerksomheten i undervisningen kan ha ulike omdreiningspunkt som danner pedagogiske og faglige tradisjoner. Den dialektiske forståelsesstrukturen som anvendes her, har en disiplinorientert ... -
Undersøkende praksis - tema- og prosjektorientert bildeundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2014)På basis av fagkritiske holdning og sterkt inspirert av dansk billedpedagogikk, har jeg utviklet det jeg kaller Undersøkende praksis (UP). UP er tema- og prosjektorientert bildeundervisning og kan kort karakteriseres som ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2014, og andre tekster
(Others, 2014)Kjære leser, Det er en ekstra stor glede for meg å kunne presentere første nummeret av et mastertidsskrift som er dedikert masterstudentenes oppgaver ved høgskolen i Telemark, Notodden. Dette første nummeret er en presentasjon ... -
Fagpreferanser i skolen med vekt på kjønn og intelligens. Et bidrag til faghistorien i kunst og håndverk
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I artikkelen presenteres og drøftes en undersøkelse som handler om elevers holdninger til estetiske fag generelt og faget forming spesielt. Undersøkelsen viser at faget forming i 1968 omfatter ulike områder som elever ... -
Å etablere et akademisk formingsfaglig miljø. Tilbakeblikk på den tidlige fasen for hovedfag i forming
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I 1976 ble hovedfag i forming startet opp ved to lærerutdanningsinstitusjoner i Norge. Studiet ble opprettet uten paralleller ved universitetene og skilte seg fra andre hovedfag ved å inkludere studentenes praktisk-estetiske ... -
Beredskapskunnskap - nnavet i Lærerutdanning i Kunst og håndverk
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Concurrent (samtidig) lærerutdanning møter en dobbelt utfordring: studentene skal lære et (eller flere) fag, samtidig som de skal lære å lære bort fag. I Kunst og håndverk knyttes denne debatten ofte opp mot hvordan en i ... -
Essensielle brikker
(Others, 2014)I dette prosjektet undersøker jeg blant annet gallerirommet som handlingsramme. Til forskjell fra de fleste andre steder og rom, er galleriet nokså nøytralt i utgangspunktet. Hvert nytt kunstprosjekt fyller galleriet med ... -
Choosing Content and Methods: Focus Group Interviews with Faculty Teachers in Norwegian Pre-Service Subject Teacher Education in Design, Art, and Crafts
(Journal article; Peer reviewed, 2014-11-03)The study is aimed at generating knowledge on how faculty teachers reflect and justify their choice of subject content logic in teacher education, exemplified by a concurrent pre-service Subject Teacher Education in design, ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Presentasjon av masterstudentenes oppgaver i estetisk skapende prosjekt og pilotprosjekt
(Others, 2015)Å kunne lære, kommunisere, samhandle, delta, utforske, skape og å ha fagspesifikk kompetanse er fremtidens kompetanseområde for å håndtere fremtidige oppgaver i samfunnet. Det er anbefalinger fra Ludvigsen utvalget. ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2015, 2013 og fagartikkel
(Others, 2015)Kjære leser, Å etablere et eget akademisk formingsfaglig miljø har vært sentralt for fagmiljøet siden etableringen av Hovedfag i forming i Norge i 1979. Dette er blitt gjort gjennom å utvikle studieplaner og praktisk ... -
Notat fra reparasjon av skulpturen "Tønsberg tønne"
(Others, 2015) -
Oppfolging - Tenk hvis: om fiksjonserfaringer som utgangspunkt for refleksjon i lærerutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen settes søkelyset på norsk lærerutdanning og på et arbeid med å utvikle et profesjonsverksted hvor sammenheng mellom teoretiske og praktiske perspektiver i utdanningen kan utforskes og drøftes. ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2016 og fagartikkel
(;5, Others, 2016)Artikkelen til Erling Framgard er et av bidragene til vitenskapelige artikler i Formakademisk. Bidragene i Formakademisk og Techne er viktige for fagutvikling og fagformidling innen design, designdidaktikk, kunst og håndverk ... -
Embodied Making, Creative Cognition and Memory
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article revisits previous research on the maker’s experience when working with materials, and discusses this in light of new research on creative cognition and the neurobiological basis of making. It is one in a series ... -
Metaphors We Draw By: Metaphoric drawing explored as a visual language
(Doctoral thesis, 2016-06)Having a certain subject in mind, how can it be communicated in drawing in stead of words? Applying metaphors is crucial, and metaphoric drawings contain compressed meanings. The first part in this text is separation of ... -
Making matters? Unpacking the role of practical aesthetic making activities in the general education through the theoretical lens of embodied learning
(Journal article; Peer reviewed, 2017)New knowledge on cognition and learning generated in the various fields of neuroscience is now being incorporated into the learning sciences. This development might have broad significance for the theoretical development ... -
Mellom risiko og kontroll - en studie av eksplisitte modelleringsformer i norsk grunnskolelærerutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Å være lærerutdanner skiller seg fra andre stillinger innenfor høyere utdanning: Lærerutdanneren underviser både i fagstoff og i hvordan studentene kan lære bort og adaptere fagstoffet i klasserommet. Det at lærerutdanneren ... -
Det skapende rom - betydningen av det ikke-målbare
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen rettes blikket mot selve opplevelsen i den skapende prosess, de ikke-målbare kvaliteter, spesielt i forhold til faget Kunst og håndverk. Artikkelens data består av tre ulike utøvergruppers arbeidsprosess ... -
Att lära sig se trådraken – om tvekan och fokusförskjutning på väg mot förändrat kunnande
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Utgångspunkten i denna artikel är empiriskt förankrade exempel från textilslöjdspraktiker i den svenska skolan; grundskolans slöjdundervisning årskurs 8 och ett specialutformat program inom gymnasieskolan med textil ... -
Master design, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver 2017
(Master i formgiving, kunst og håndverk;5/2016, Others, 2017)Kjære leser, Undersøkelse og forskning i eget skapende arbeid er omfattende og byr på en rekke utfordringer knyttet til både klargjøring av begreper og teoretiske rammer og til tilegnelse av kunnskap gjennom praktisk arbeid. ...