Institutt for estetiske fag
Nye registreringer
-
Sløyden i endring: 35 år med NordFo 1985-2020
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen undersøker temaområder som karakteriserer den nordiske sløyden og avdekker ulike påvirkningsfaktorer som styrer fagområdets utvikling. Som empiri anvendes en kartlegging av 145 plenumsforedrag avholdt på ... -
Exploring craft practice in learning communities
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper presents an initial research project to explore what characterizes knowledge production in craft practice situated in an informal/neutral learning arena outside the education institution. The research project ... -
Kopiering og kulturelle referanser som verktøy i bildeskaping: Opphavsrettslige utfordringer i undervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Kopiering som verktøy i bildeskapende prosesser, og etiske og opphavsrettslige utfordringer i den forbindelse, er tema for denne artikkelen. For å undersøke temaet er det utviklet et undervisningsopplegg der studenter løser ... -
Hvilken betydning har hvem som kopierer? - ulike utfordringer ved bruk av visuelle åndsverk
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen har opphavsrett som tema, med fokus på hva som kan gjøres med andres verk, og hvilken betydning det har hvem som gjør det. Forskjeller i praksis belyses ved å beskrive, analysere og diskutere konkrete eksempler ... -
Forming i barnehagen – et tilbakeblikk for framtida
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I nordisk barnehagepedagogikk har aktiviteter med materialer hatt stor plass historisk sett. Faget forming, fagbetegnelsen i norsk barnehagetradisjon og barne-hagelærerutdanning, inngår i definisjonen av sløyd, slik denne ... -
There and back again: A carver’s tale of losing and regaining sense of space due to a brain tumour
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Sense of space is a core cognitive ability necessary for imagining future three-dimensional forms, rotating them mentally, as well as for abstract thinking. It is a core ability in craft activities, enabling the maker to ... -
Tanatologiens poetikk Et undersøkende essay om fotografi, empati og døden
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Essayet har vært en måte å tolke mitt skapende arbeid på. Jeg tar utgangspunkt i egen kunstnerisk praksis, dvs. kunstnerisk utviklingsarbeid, og en fotografiserie med tittelen The Poetics of Thanatology. Teksten reflekterer ... -
Digitale ferdigheiter som ferdigrett eller råvare?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I det digitaliserte samfunnet i dag skjer ei betydeleg endring i læringa sine materielle føresetnader, frå konkrete og analoge læringsmiljø til digitale og virtuelle. Parallelt med den massive digitale satsinga i nordiske ... -
Nordiska slöjdpedagogers syn på hållbar utveckling som innehåll i slöjdundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Inom läroämnet slöjd har sparsamhet och återanvändning alltid varit i fokus, men i och med de globala utmaningarna om klimatfrågor har hållbar utveckling blivit aktuellt inom alla livsområden, utbildningsnivåer och läroämnen. ... -
Narrativ strategi Nettundervisning i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Faget kunst og håndverk har en lang tradisjon i norsk lærerutdanning og bygger på ulike målformuleringer, teoretiske forankringer og metodiske tilnærminger. I denne artikkelen vil jeg både rette oppmerksomheten på faget ... -
Musikk og bærekraft: Et konsert- og forskningsprosjekt i lærer- og musikkutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Konsert- og forskningsprosjektet Musikk og bærekraft ble gjennomført i lærer- og musikkutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge i sammenheng med at temaet bærekraftig utvikling innføres i fagfornyelsen fra 2020. ... -
More-than-human perspectives in understanding embodied learning: Experience, ecological sustainability and education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Evner til å lære gjennom kroppslig samhandling med miljøer er iboende hos mennesker og andre arter, og sikrer artenes overlevelse. Ved å kombinere data fra studier fra erfaringslæring hos små barns og hos et føll (en nyfødt ... -
Enigmatic epistemic things: The epistemic role of artworks in artistic research doctorates
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The aim of this article is to discuss epistemology, focusing on the epistemic role of artwork in research projects. Porcelaneous is the initial phase of a three-year artistic research project with an artistic component ... -
Å fange med blikket og kjenne med hendene: Utstilling som skapande prosess og didaktisk grep
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Ei utstilling med konkrete produkt, kan gi studentar større nærleik til materiale og kunnskap om teknisk utføring enn ved å møte produkt gjennom visuelle og digitale presentasjonar. Å presentere konkrete produkt og materiale ... -
Children’s sense-making through exploration: Grasping physical and virtual materialities
(Peer reviewed; Journal article, 2020)A child’s sense-making is grounded in his or her bodily interactions with the environment and tied to the body’s sensory experience. Digital technologies are being introduced into children’s learning environments and they ... -
Norwegian arts and crafts teachers’ conceptions of creativity
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study investigates Norwegian art and crafts teachers’ conceptions of creativity through the responses to a questionnaire from 791 teachers in compulsory education. The curriculum in Norway for compulsory education ... -
Å støtte kreativitet: Hva som kan påvirke læreren i å fokusere på kreativitet i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)De siste årene har det vært rettet mer oppmerksomhet mot utvikling av barns kreativiteti grunnskolen. Læreplanen i kunst og håndverksfaget, både den forrige (KL06) og den nåværende (KL20), legger stor vekt på kreativitet. ... -
Conditions for experiential knowledge exchange in collaborative research across the sciences and creative practice
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Interdisciplinary research across the sciences and creative practice offers potential to explore new areas of knowledge previously hidden between disciplines. However, diverging epistemology and expectations make collaboration ... -
Navigating methodological perspectives in doctoral research through creative practice: Two examples of research in crafts
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Methodologies for conducting academic research in crafts through practice-led approaches are still emerging, and research methods are developing with each project. Through this article, we navigate the field from a doctoral ... -
Editorial: Special issue on embodied making and learning
(Others, 2020)This special issue on embodied making and learning is dedicated to aspects of embodied cognition that goes on in the field of art, craft and design. The contributors to this issue were invited from the Embodied Making and ...