Institutt for estetiske fag
Recent Submissions
-
Digital kompetanse og interpikturalitet i kunst og håndverksfaget
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Gjennom denne artikkelen søkes en bredere forståelse av hvordan digitale kompetanser, ferdigheter og forståelser kan utvikles i kunst og håndverksfaget. Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse vil stadig være i ... -
Materielle og relationelle invitationer i forskningsnetværket BLÆK (Børn, leg æstetik og kunst)
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I denne artikel har vi valgt en form, der er baseret på fotos, forskerfortællinger og fælles refleksioner. I stedet for at starte vores artikel med et abstract starter vi med noget konkret. En figuration. Et objekt. En ... -
The Influence of Teachers’ Perception of Creativity and Makerspaces on Their Practice in Norwegian Compulsory Schools
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The use of makerspaces in Norwegian compulsory education is growing. However, using maker-centred learning to support creativity has yet to be examined extensively in the Norwegian context. Consequently, the aim of this ... -
Hands on! Materialbaserte og kunstneriske utforskinger og uttrykk gjennom stop-motion animasjon
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen bygger på et utdanningsfaglig animasjonsprosjekt med studenter i barnehagelærerutdanninga. Gjennom en kunstbasert forskningsmetodologi undersøkes en utforskende og skapende digital praksis som involverer ... -
Collective Processes in Land Crafting: Neighbouring Through Natural Dyeing
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This article is based on the 3-day workshop, “Botanical Colour Laboratory”, which mapped the colours of the landscape of Osterøy, Norway, through land crafting with natural dyes. Land crafting builds an understanding of, ... -
Å utvikle eit fagleg repertoar i kunst og handverk: Grunnlag for djupnelæring i eit praksisfellesskap på 5. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne artikkelen bygger på ei kasusstudie frå 5. trinn innan det norske grunnskulefaget kunst og handverk (KH). Undersøkinga søker større kunnskap om det faglege repertoaret av delte ressursar elevane i eit spesifikt ... -
Pedagogical Outdoor Project in Nature Sloyd.
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This study investigated the pedagogical value of a nature sloyd project. The assignment was to create the interior of and add decoration to one of the domed caves in a snow hotel dedicated to newlyweds. The theoretical ... -
Ikke helt A4! Betydningen av utforskende, kroppslige og materielle tegneprosesser
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen tar utgangspunkt i en a/r/tografisk undersøkelse om samtidstegning som handling gjennom et undervisningsprosjekt med en gruppe barnehagelærerstudenter. Vår erfaring er at tegning i barnehagen ofte gjennomføres ... -
Abstrakt og poetisk multiplananimasjon. Et a/r/tografisk utviklingsarbeid om kroppsliggjort kunnskap
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne multimodale artikkelen bygger på et kunstnerisk utviklingsarbeid der forfatteren har arbeidet utforskende med abstrakt multiplananimasjon. Undersøkelsen plasseres metodologisk innenfor a/r/tografi, og teorier om ... -
A realistic nostalgia for the future – exploring materials and material utterings in a preschool for sustainability
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In Nordic kindergarten, activities with materials have had a significant position historically. The Norwegian term “forming” includes both the material-based craftwork and the art area. Research shows that creative activity ... -
The stitch project: Traces of diapraxis and al masha within participatory textile projects
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In this article, I shall discuss participation – the artist's role and responsibility in participation, and the potentials of participatory textile projects in the public space. In doing so, I will focus on The stitch ... -
Abstrakt og poetisk multiplananimasjon. Et a/r/tografisk utviklingsarbeid om kroppsliggjort kunnskap
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne multimodale artikkelen bygger på et kunstnerisk utviklingsarbeid der forfatteren har arbeidet utforskende med abstrakt multiplananimasjon. Undersøkelsen plasseres metodologisk innenfor a/r/tografi, og teorier om ... -
Fletværk. At flette sammen – en artikel om bærekraft / bæredygtighet / hållbarhet
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Denne tekst er et fletværk, skabt af 4 fletsøstre. Fletværket er blevet til med et ønske om at lade kulturelle hverdagspraksisser, tanker og ord flettes fra forskellige nordiske lande. Et flet, der undersøger fællesskaber ... -
Å (sammen)filte(s) med ull og steder gjennom a-r-t-ografens agenser i egen undervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen er skrevet frem med utgangspunkt i en undervisningssituasjon sammen med en gruppe barnehagelærerstudenter og store mengder kassert ull fra norsk villsau. Med a-r-t-ografi som forskningsmetodologi og pedagogisk ... -
What affords being creative? Opportunities for novelty in light of perception, embodied activity, and imaginative skill
(Peer reviewed; Journal article, 2023)An affordance perspective highlights how resourceful the ecology is for creative actions of all sorts; it captures how creativity is grounded in materiality. In contrast to “canonical affordances” (i.e., “ready-to-hand,” ... -
An “in vivo” analysis of crafts practices and creativity—Why affordances provide a productive lens
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Scholars are increasingly recognizing that creativity is grounded in the active sensorimotor engagement with the environment and materiality. Affordances—recognizable pointers to action opportunities in the ecology—provide ... -
How Did Children With Disabilities Experience Education and Social Welfare During Covid-19?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Research suggests that children with disabilities have been systemically marginalised during the Covid-19 pandemic as contamination measures complicated some social policies. School closure, quarantine, and the increased ... -
Introduction to the anthology
(Chapter, 2024)Imagine some of the learning stages you have passed to reach the developmental level where you are today. From your time as an infant in the cradle, reaching for the moving colours hanging from the mobile above your head, ... -
Teachers’ pedagogical beliefs in Norwegian school makerspaces
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In Norway, makerspaces are emerging as new educational contexts across all school levels. This trend is multifaceted as it is inspired by the global maker movement and supported by local initiatives as well as a national ... -
Introduction: Making as reflecting through interaction with the material environment
(Chapter, 2024)Recent advances in the context of embodied cognition and the “4Es” support inquiries into craft and design practice from an embodied perspective. This theoretical frame provides a view of active material engagement and ...