Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIllum, Bent
dc.contributor.authorJohansson, Marléne
dc.date.accessioned2012-06-01T10:30:23Z
dc.date.accessioned2017-04-19T12:35:41Z
dc.date.available2012-06-01T10:30:23Z
dc.date.available2017-04-19T12:35:41Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationHansen, C. Skapende arbeid med grunnformsproblematikk. En inngangsport til visuell og kulturell forståelse. Techne A, 2011, 16(4), p. 80-94
dc.identifier.issn1238-9501
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438170
dc.description.abstractDenne artikkelen bygger på erfaringene med et grunnformsbasert utsmykningsprosjekt på en barneskole og to undervisningsprosjekter knyttet opp mot utsmykningen og dens tematikk - det ene med studenter i lærerutdanningen og det andre med barn i 6. klasse. Spørsmål som berøres vil blant annet være: Hvordan introdusere begrepet grunnformer i faget Kunst og håndverk slik at det gir mening – både for studenter og barn?, hvordan vise grunnformenes relevans både i forhold til kunst, design og arkitektur?, hvordan skape forståelse for grunnformenes visuelle variasjonspotensial?, hva slags kunnskap dannes gjennom en slik tilnærming til fagfeltet? Hensikten med både utsmykningen og undervisningen var å bygge en faglig grunnmur for dynamisk form- og komposisjonsforståelse. Prosjektet er ment å kunne være et utgangspunkt for både skapende handling og en inngangsport til et meningsfullt møte med visuell kultur. Kunstdidaktisk knytter jeg artikkelen til John Dewey.
dc.language.isonob
dc.publisherNordiskt Forum för Forskning och Utvecklingsarbete inom utbildning i slöjd
dc.subjectkunstdidaktikk
dc.subjectutsmykning
dc.titleSkapende arbeid med grunnformsproblematikk. En inngangsport til visuell og kulturell forståelse
dc.typeJournal article
dc.typePeer reviewed
dc.description.versionAccepted version
dc.rights.holderCopyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi283


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel