Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt?
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for pedagogikk [299]
- Publikasjoner fra CRIStin [3857]
Abstract
Hensikten med denne artikkelen er først å synliggjøre to sentrale premisser for å kalle skapende dans en fagtradisjon, deretter å undersøke hva som skal til for å kalle noe et forskningsfelt og hvordan skapende dans som felt er avgrenset og etablert. Det empiriske grunnlaget består av 87 fagfellevurderte artikler og seks doktorgradsstudier, og forskningsspørsmålet artikkelen belyser er: Utgjør skapende dans i en skolekontekst et forskningsfelt, og om så er, hvilken betydning har det i en skolekontekst i dag? Gjennom en innholdsanalyse av de utvalgte artiklene og doktorgradsstudiene presenteres fellestrekk ved studiene og om disse fellestrekkene kan kvalifisere til å utgjøre et forskningsfelt. Resultatene viser at skapende dans i en skolekontekst kan bli uttrykt og avgrenset som forskningsfelt, og basert på det, hevder forfatterne at det å undervise i skapende dans bør bygge på forskning. Skapende dans i en skolekontekst er et forskningsfelt som har et potensial for å ha en samfunnsmessig betydning fordi det kan bidra med kunnskap om hvilken betydning kropp, bevegelser og skapende prosesser i dans kan ha i menneskers lærings- og dannelsesprosesser.
Description
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License